книгу бака м.м квашньов ю.о та ін захист вітчизни 10-11 класи
) видано за рахунок державних коштів. Ареф ев, завідувач кафедри теорії і методики фізичного виховання і спорту національного педагогічного університету ім. Драгоманова, кандидат педагогічних наук, професор 0. Горіцький, заступник директора з наукової роботи всеукраїнського науково - дослідного інституту цивільного аазшсту населення і терито рій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, кандидат технічних наук, професор л. Києва, методист вищої категорії, полковник у відставці г. В, ложкін, завідувач кафедри психології та педагогіки національного університету фізичного виховання та спорту, доктор психологічних наук, професор п. Панченко, віце - президент української академії історичних наук, доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки україни л. Шахліна, завідувач кафедри спортивної медицини національно - го університету фізичної культури і спорту, доктор медичних наук, професор 1. Збройні сили україни — необхідна умова забезпечення суверенітету нашої держави, недоторкан - ності її кордонів. В них розгляда - ються теми, що, згідно із затвердженою міністерством освіти і науки україни програмою, вивчаються як окремо юнаками, так і дівчатами і тими юнаками, що не вивча - ють основи військової справи за станом здоров я або релігійними поглядами. і надання першої допомоги при кровотечах, пораненнях, переломах і вивихах, опіках і відмороженнях, утоплен - ні, ураженні електричним струмом, отруєннях тощо. Вступ національна безпека держави кожна держава повинна мати свою армію, що захища - тиме її інтереси тоді, коли дипломатичні методи виявлять - ся безсилими. Україна — як незалежна держава — має бути готовою відстоювати свою омріяну у віках і недавно здобуту незалежність. Хоч нині не існує безпосередньої загрози війни для нашої країни, але не поодинокими є воєнні конфлікти, терористичні акти, зберігається напру - женість у різних куточках земної кулі. Національна безпека держави залежить не лише від боєздатності її збройних сил, а й від діяльності інших вій - ськових формувань, покликаних забезпечувати належний громадський порядок, не допускати на своїй території зброй - них конфліктів, боротися з тероризмом, а також захищати насапення в надзвичайних ситуаціях в мирний і воєнний час. Конституція україни (ст. Збройні сили україни та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного 5 3. Ладу, усунення органів влади чи перешкоджання їх діяльності. На території україни забороняється створення і функціонування будь - яких збройних формувань, не перед - бачених законом. Розвиток національних збройних сил та інших військових формувань політичний, економічний і духовний розквіт україни неможливий без гарантування її державного сувереніте - ту, політичної незалежності, збереження територіальної цілісності та недоторканності кордонів. Гарантом націо - нальної безпеки україни виступають боєздатні збройні сили, побудовані за принципом оборонної достатності. Наці - ональні збройні сили як необхідний атрибут держави по - кликані виконувати її найголовнішу — захисну — функцію. Збройні сили україни пройшли нелегкий шлях свого становлення. історія українського війська сягає в глибину віків. Княжа доба, козаччина, спроба створення національної армії українською народною республікою в 1917 - 1920 рр героїчна боротьба з фашизмом, розбудова збройних сил незалежної україни. Набутий досвід, вивчення й узагаль - нення теорії й практики військового будівництва стали ос - новою для розробки державної програми будівництва та розвитку збройних сил до 2005 р затвердженої прези - дентом україни 20 січня 1997 р. 6 розвиток національних збройних сил та інших військових формувань є необхідною умовою забезпечення могутності нашої держави. Строкова військова служба від - повідно до конституції е почесним обов язком кожного громадянина (чоловічої статі). Це нелегкий, але дуже важ - ливий і необхідний для суспільства вид діяльності; що характеризується складністю, високою напруженістю, динамічністю, суворою регламентацією, специфічністю спілкування. Усе це вимагає спеціальної підготовки. Го - товність до служби в армії, що формується у навчально - виховному процесі, залежить від зусиль держави, сім ї, громадських організацій і від самого юнака, його свідо - мості, активності, наполегливості. Кожний юнак повинен добре розуміти, які саме знання та навички, якості та властивості характеру потрібні воїнові на початковому етапі військової служби. «оборона країни від збройної агресії належить до найважливіших функцій держави і є справою всього наро - ду україни. Сил та інших військових формувань україни, значення військової служби, вимоги військової присяги і статутів збройних сил україни. Вивчаються загальні обов язки рядового, обов язки днювального і чатового, правила пово - дження перед шикуванням і в строю, дії в наступі й обо - роні, матеріальна частина малокаліберної (пневматичної) гвинтівки й автомата калашникова, правила і прийоми стрільби і метання гранат та ін. Правила надання першої допомоги при різноманітних травмах, ушкодженнях, ранах, крово - течах, отруєннях тощо; основи оживлення і транспор - тування потерпілих; правила накладання пов язок та ін. На заняттях сто - сунки між учнями і викладачем, а також учнів між собою підтримуються на зразок стосунків між військовослуж - бовцями збройних сил україни. У чому суть національної безпеки держави. Яка основна функція збройних сил україни. Цей день є святом збройних сил нашої держави. Збройні сили україни є основою військової організа - ції держави. Головнокомандувачем збройних сил і головою ради національної безпеки і оборони україни (рнбоу) є президент україни. Воєнна доктрина — це сукупність керівних прин - ципів, воєнно - політичних, воєнно - стратегічних, воєнно - економічних і військово - технічних поглядів на забезпе - чення воєнної безпеки держави. Воєнна доктрина нашої держави має оборонний характер. Воєнна доктрина україни співвіднесена з економічною та зовнішньополітичною доктринами україни. Основними напрямами реалізації воєнної доктрини україни є. Воєнна доктрина виходить із того, що державний кордон україни із суміжними державами є остаточно встановленим, а сама україна не висуває територіальних претензій до жодної держави і не визнає жодних тери - торіальних претензій до себе.
Використання збройних сил можливе лише в разі збройної агресії, посягань на те - риторіальну цілісність україни, а також при виконанні україною своїх міжнародних зобов язань. Таким чином, україна ніколи першою не розпочне бойових дій проти іншої держави, якщо сама не стане об єктом її агресії. Це положення зовсім не означає, що україна має дотримуватися пасивної стратегічної оборони. В умовах війни можуть бути активно і широко використані всі форми сучасного воєнного мистецтва. Збройні сили україни будуються і здійснюють свою діяльність на основі таких принципів. Принцип демократії і гуманізму, який полягає в то - му, що найвищою суспільною цінністю є людина. Порушення законів україни тягне за собою дисциплінарну, кримінальну відповідальність. єдиноначальність забезпечує чіткість і оперативність управління військами, повну відповідаль - ність командира за бойову готовність підрозділу.
Принцип загального військового обов язку громадян україни. Військова строкова служба — конституційний обов язок громадян держави (чоловічої статі). Комплекту - вання військовослужбовців в україні проводиться за змішаним принципом. За контрактом і на основі призову юнаків на строкову військову службу.
Закон україни від 19 червня 2003 р. № 964 - гу «про основи національної безпеки україни передбачає перехід до комплектування переважно на контрактній основі. Принцип добровільного вступу на кадрову військову службу.
Зарахування на кадрову військову службу (за ко - нтрактом) проводиться лише на добровільній основі, коли громадяни (у тому числі жінки) виявляють бажання укласти відповідну угоду.
Принцип дотримання військової дисципліни (про це докладніше йтиметься далі). Принцип гласності в діяльності збройних сил україни і збереження державної та військової таємниці. Загальні питання навчально - бойової діяльності армії та флоту, а саме.
Попередження про військові навчання і маневри, по - відомлення про зміни у військовому керівництві та ін згідно з міжнародними угодами мажуть висвітлюватись у засобах масової інформації. Але гласність не є підставою для розголошення державної та військової таємниці, не повинна завдавати шкоди національній безпеці держави. Тому розголошення державної і військової таємниці тягне за собою кримінальну відповідальність. Принцип позапартійності. Цей принцип забороняє військовослужбовцям членство в політичних організаціях, партіях, рухах. Військовослужбовці перебувають поза політикою і виконують свої функції відповідно до зако - нів україни. № 1740 - гу) передбачено поділ збройних сил україни (зсу) на види і роди військ. Це сухопутні війська (св), повітряні сили (пс), військово - морські сили (вмс) (див. Сухопутні війська є головним носієм бойової могутності збройних сил україни. За своїм призначенням вони, після введення в дію президентом україни плану територіальної оборони, відіграватимуть чільну роль у відбитті агресії. Сухопутні війська є в трьох оператив - них командуваннях — південному, західному і північ - ному, а також у п яти армійських, корпусах. До їх складу входять. Ракетні війська та артилерія; механізовані, тан - кові та аеромобільні війська; армійська авіація і війська протиповітряної оборони св. Ракетні війська та артилерія — це з єднання опера - тивно - тактичних і тактичних ракет; з єднання і частини гарматної, гаубичної реактивної і протитанкової артиле - рії; підрозділи мінометів і протитанкових ракет; частини артилерійської розвідки. Вони оснащені досконалими гарматами, протитанковими ракетами і реактивними уста - новками, могутніми високоточними бойовими зарядами, що мають велику дальність і точність стрільби. Механізовані війська оснащено сучасними засобами пересування (мал. 1) і найновішими зразками зброї. На озброєнні танкових військ перебувають сучасні танки з потужною бронею і першокласним високоточним озброєн - ням (мал. 2, 3) і бойові машини, що вирізняються висо - кою швидкістю, маневреністю, ефективністю озброєння, великим запасом ходу.
Танкові війська — основна ударна сила сухопутних військ. З єднання і підрозділи аеромобільних військ (амв, в минулому пдв — повітряно - десантні війська) покликані виконувати завдання в тилу противника (повітряними десантами різного складу і призначення). На їх озброєнні — десантні машини, самохідні артилерійські установки, бронетранспортери, протитанкові і зенітні засоби, ефек - тивне автоматичне озброєння. Мал, з, т - 84 армійська авіація ввійшла до складу сухопутних військ україни з 1 липня 1994 р, і за відносно короткий строк перетворилась на один - з основних і перспективних засобів збройної боротьби, призначених для виконання завдань у різноманітних умовах загальновійськового бою (операції). Досвід військових конфліктів, тактичних і командно - штабних навчань, а також наукові дослідження свідчать, 14 що на сучасному етапі розвитку засобів збройної боротьби найбільш характерними завданнями армійської авіації будуть. — знищення об єктів противника на передньому краї і в тактичній глибині дід час авіаційної підтримки загальновійськових частин (з єднань), при цьому бороть - ба з броньованими цілями та протитанковими засобами противника е пріоритетною; — знищення вертольотів противника в повітрі та міс цях їх базування, блокування та знищення аеромобіль - них підрозділів противника в місцях їх висадки, а також виконання інших завдань. Повітряні сили (пс), озброєні найсучаснішою авіаційною і ракетно - артілерійською технікою, е великою силою, що, за відсутності в нашій країні ядерної зброї, здатна стримати агресора і завдати йому удару у відповідь. Вони стають єдиним засобом проти агресії можливого противника, виходять на перший план за вогневою могутністю і дальністю бойового використання. Розгром з повітря ракетно - ядер - них, авіаційних, сухопутних і морських об єктів і угру - повань противника; підрив його військово - економічного потенціалу; дезорганізація державного і - військового уп - равління противника; порушення роботи. Тилу і транс - порту противника; забезпечення збройних сил даними повітряної розвідки; прикриття. Військ і об єктів від ударів повітряного противника; повітряне десантування; здійснення повітряних перевезень та ін. Основною вогневою силою системи протиповітряної оборони держави є зенітно - ракетні війська, які мають завдання знищувати будь - які засоби повітряного нападу — стратегічну й винищувальну авіацію, крилаті ракети, безпілотні літальні апарати — в межах зон ураження. Радіотехнічні війська є основним джерелом інформа - ції про початок повітряного нападу.
Вони діють в інтересах 15 мал. Зрв і винищувальної авіації (ва), забезпечують необ - хідними даними командні пункти. Дальність їхніх дій — понад 360 км і по висоті до 85 км. Війська протиповітряної оборони пс постійно несуть бойові чергування. Термін їх постійної бойової готовно - сті до бойового застосування становить від 2, 5 до 12 хв. Нині вони охороняють понад 7 000 км повітряного просто - ру нашої держави, здійснюють контроль перельотів авіації з дев ятьма суміжними країнами. Вшгьково - морські сили — самостійний вид зброй - них сил україни. Геополітичне положення незалежної української держави характеризується наявністю морських кордонів протяжністю майже 1 600 км уздовж узбережжя чорного та азовського морів. Основні завдання вмс визначені вимогами воєнної доктрини україни і принципами їх розбудови. У мирний час — це підтримка сприятливого опера - тивного режиму в зоні відповідальності флоту, участь у миротворчих операціях, у сучасних навчаннях із флотами інших держав, в охороні районів діяльності риболовець - кого і торгового флотів україни, судноплавства, в бо - ротьбі з терористами на морі. У воєнний час основні завдання вмс — відбиття на - паду авіації з морського напрямку, знищення ударних підводних човнів і надводних кораблів, оборона місць дис - локації флоту і десантно - доступних районів та ділянок уз - бережжя, допомога сухопутним військам на приморсько - му напрямку, участь у протидесантних операціях, висад - ка тактичних десантів за планами флоту та ін. Основні роди військово - морських сил. — надводні сили (ударні, протичовнові, десантні, протимінні); — підводні сили (багатоцільові дизельні підводні човни); — морська авіація; — берегові ракетно - артилерійські війська; — морська піхота. Програма розбудови вмс україни в рамках чинного документа про розбудову і розвиток збройних сил укра - їни на найближчі роки передбачає повністю визначитись з бойовим ядром військово - морських сил. Воно повинне забезпечувати обороноздатність україни на морі. Кораблі і підводні човни об єднуються в бригади (ди - візіони), що входять до складу військово - морських районів (південного і східного об єднань), у зону дії яких вхо - дять також акваторія азовського моря і дельта дунаю. Спеціальні війська — військові частини і підрозділи, призначені для виконання спеціальних завдань по забез - печенню бойової і повсякденної діяльності збройних сил. Це війська, що безпосередньо підпорядковані міністер - ству оборони, а також входять до складу видів зброй - них сил. Найменування, склад, організація, озброєння і технічне спорядження формувань спеціальних військ зумовлюються їх призначенням. До спеціальних військ належать. Деякі види збройних сил мають свої спеціальні війська (наприклад, у військово - морських силах — частини інженерно - авіаційної служби та ін. Війська зв язку призначені для встановлення і під - тримки стійкого зв язку, який забезпечує безперервне управління військами, і входять до складу всіх видів і родів військ зсу.
Особовий склад військ зв язку здатний у досить короткі строки розгортати мобільну мережу зв яз - ку, яка складається з польових кабельних, радіорелей - них, тропосферних ліній і апаратури ущільнення, ліній радіо - і космічного зв язку.
інженерні війська складаються з частин і підрозділів різного призначення. інженерно - саперні, інженерно - до - рожні, понтонно - мостові, інженерно - будівельні, пере - правно - десантні та ін. Ці війська призначені для інженер - ного забезпечення бойових дій, тому вимагають спеціаль - ної підготовки особового складу, використання різної техніки та інженерних боєприпасів. Проте і в мирний час вони завжди на варті, виконуючи бойові завдання по знешкодженню вибухонебезпечних предметів та надаю - чи іншу допомогу мирному населенню. Війська радіоелектронної боротьби (реб) набувають дедалі більшого значення в сучасних умовах. Досвід остан - ніх локальних війн і військових конфліктів (особливо 16 17 9. У сербії та іраку) засвідчив, що завдяки діяльності підрозділів реб досягалась повна перевага авіації над засобами ппо. Топографічна служба діє відповідно до потреб збройних сил в топографічно - геодезичній інформації з урахуванням воєнної доктрини україни та аналізу сучасного стану то - погеофізичного забезпечення території нашої держави і суміжних держав. Силами служби постійно виконуються роботи з топогеодезичного забезпечення навчальних центрів і полігонів, а саме.
Залізничні війська служать для транспортного забез - печення бойових дій збройних сил, тимчасової експлуа - тації наявних залізничних колій та будівництва нових. Кожний п ятий кілометр залізниць в україні прокладено вошами - залізничниками, що е досить вагомим внеском у розвиток транспортної мережі нашої держави. Тил збройних сил — це сили і засоби, призначені для тилового забезпечення військ матеріальними та фінансовими ресурсами, здійснення військових переве - зень усіх видів, відновлення військової техніки і майна, створення умов для базування авіації і сил флоту, розв язання квартирно - експлуатаційних питань та ін. Керівництво збройними силами україни загальне керівництво збройними силами україни зді - йснює президент україни як головнокомандувач і голова ради національної безпеки і оборони україни. Відповідно до статті 106 конституції україни, президент призначає на посади і звільняє з посад вище командування збройних сил та інших військових формувань; здійснює керівниц - тво у сферах національної безпеки і оборони; очолює раду національної безпеки і оборони україни, яка є коорди - наційним і контролюючим органом з питань національ - ної безпеки і оборони при президентові; вносить до вер - ховної ради україни подання про оголошення стану війни та приймає рішення про використання збройних 18 сил держави в разі збройної агресії проти україни; при - своює вищі військові звання генералів та адміралів. Верховна рада україни як законодавчий орган держави оголошує, за поданням президента україни, стан війни та укладення миру; схвалює рішення президента про вико - ристання збройних сил та інших військових формувань у разі збройної агресії проти україни; затверджує загальну структуру і чисельність та визначає функції збройних сил та інших військових формувань україни; схвалює рішен - ня про участь в миротворчих операціях на території інших держав (ст. 85 конституції україни). Безпосереднє керівництво збройними силами укра - їни здійснює міністерство оборони як орган державного управління, що несе повну відповідальність за розвиток армії і флоту, виконання завдань оборони. Міністерство оборони україни оцінює воєнно - політичну обстановку, визначає ступінь воєнної загрози, визначає чисельність, склад видів і родів військ, контролює виконання чинного законодавства з питань військової служби та ін. Видами, родами збройних сил україни, військовими об єднаннями, з єднаннями, частинами, кораблями, під - розділами керують командувачі та командири різних ступенів. Вони, згідно зі своїм статусом, функціями, повно - важеннями та обов язками, покладеними на них відповідни - ми постановами і статутами, здійснюють керівництво опера - тивно - тактичною і морально - психологічною підготовкою військ і несуть повну відповідальність за оборонну го - товність і результати дій у воєнний час. Законодавство про військову службу україна як незалежна правова європейська держава активно працює над вдосконаленням та розробкою нових законів, що визначають норми, правила діяльності, поведін - ки громадян, регулюють соціальні відносини, забезпечують нормальне функціонування та розвиток суспільства. З метою забезпечення нормальної життєдіяльності збройних сил, зміцнення законності, гарантування прав і свобод військовослужбовців в україні створено систему законодавства з питань військової служби, військове за - конодавство є невід ємною частиною національного права. Згідно з основним законом — конституцією україни, що є державно - правовою основою військового законодав - ства, воїни збройних сил користуються всією повнотою 19 10. Прав і виконують усі обов язки громадян україни. Права воїнів (на недоторканність особи, матеріальне забезпе - чення, освіту, житло, охорону здоров я та ін. ) не тільки проголошуються, а й реально забезпечуються. Ніхто не може обмежувати військовослужбовців і членів їхніх сімей у правах і свободах, визначених законодавством ук - раїни. Водночас військовослужбовці, як і всі громадяни україни, повинні виконувати конституційні обов язки. Дотримуватися законів держави, сумлінно служити, поважати правила громадського життя. Законодавство україни забезпечує військовослужбов - цям строкової служби такі конституційні права і свободи. Обирати і бути обраними до органів державної влади та місцевого самоврядування; створювати свої громадські об єднання відповідно до законодавства україни тощо. Проте їм заборонено бути членами політичних партій чи організацій, брати участь у страйках, оскільки армія і флот згідно із чинним законодавством перебувають поза політикою. Воїни збройних сил та інших військових формувань україни мають також право оскаржити в суді незаконні дії командирів, військових посадових осіб і органів управління в порядку, передбаченому статутами зсу.
Військовослужбовці можуть сповідувати будь - яку релігію або не сповідувати жодної, відправляти релігійні обряди, відкрито висловлювати свої релігійні або атеїс - тичні переконання. Проте релігійні переконання воїнів не повинні перешкоджати проходженню ними строкової військової служби. Військовослужбовцям гарантується право на недотор - канність особи. Арештувати військовослужбовця можна лише на підставі судового рішення, або із санкції проку - рора чи за наказом командира, або в разі дисциплінар - ного арешту в порядку, передбаченому дисциплінарним статутом збройних сил україни. Забороняється вико - ристання військовослужбовців для виконання робіт, не пов язаних з військовою службою. Вони можуть залуча - тися, за рішенням верховної ради, до участі в ліквідації наслідків аварій, катастроф, стихійного лиха тощо. № 2232 - хп зі змінами, внесеними законом україни від 17. Допризовну підготовку юнаків, підготовку призовників з військово - технічних спеціальностей, підготовку до вступу у військові навчальні заклади, військову підготовку сту - дентів вищих навчальних закладів за програмою офіцерів запасу, фізичну підготовку, лікувально - оздоровчу роботу, підвищення рівня загальноосвітньої підготовки, вивчення державної мови, патріотичне виховання. Юнаки, які не пройшли відповідної допризовної під - готовки у навчальних закладах, повинні перед призовом в армію обов язково пройти відповідну допризовну підго - товку з відривом від виробництва. Щороку в січні — березні до призовних дільниць при - писуються громадяни, яким у рік приписки виповнюється 17 років. Такі юнаки вважаються призовниками і беруться на військовий облік. Підготовка призовників, які досягли 17 - річного віку, з військово - технічних спеціальностей проводиться в нав - чальних організаціях товариства сприяння обороні україни (тсоу) і в закладах професійно - технічної освіти. Види військової служби військова служба підрозділяється на строкову війсь - кову службу і військову службу за контрактом; є також альтернативна служба. Строкова військова служба на строкову військову службу в мирний час призива - ються громадяни україни чоловічої статі, які придатні до неї за станом здоров я та віком і яким виповнилося 18 років. Юнаки, які виявили бажання навчатися у вій - ськових навчальних закладах, можуть бути зараховані до них при досягненні ними 17 - річного віку.
Призов громадян на строкову військову службу прово - диться двічі на рік — весною та восени, на підставі указу президента україни. Після оголошення указу президента кожний призовник зобов язаний прибути у пункт і в стро - ки, вказані військовим комісаріатом у повістці. Громадя - ни призовного віку, які не пройшли строкової військової служби і без законних підстав не перебувають па військо - вому обліку, а також призовники, які тимчасово виїхали з постійного місця проживання в іншу місцевість і не ста - ли там на військовий облік, зобов язані прибути до військового комісаріату в семиденний строк після опублікування указу президента. Зміна місця військового обліку призовниками, які досягли 18 - річного віку, допускається лише до опубліку - вання указу президента україни про черговий призов за винятком тих, які переведені на роботу або зараховані на навчання, направлені за розподілом після закінчення на - вчального закладу з іншу місцевість, переїхали на нове місце проживання. Поважними причинами (вони мають бути підтверджені відповідними документами) неприбуття громадянина до призовної дільниці у строки, встановлені військкоматом, визнаються. Хвороба громадянина; смерть або тяжка хво - роба близького родича; перешкоди стихійного характеру.
Призовні комісії, що утворені для проведення призову громадян на строкову військову службу, організують ме - дичний огляд призовників; приймають рішення про призов на строкову військову та альтернативну службу і призна - чення призовників для використання на службі; надають відстрочку або звільнення від призову; направляють призов - ників, які виявили бажання, у військові навчальні заклади для складання вступних іспитів або відмовляють їм у цьому за станом здоров я, у зв язку з недостатнім загаль - ноосвітнім рівнем підготовки чи моральними якостями; ухвалюють рішення про направлення до слідчих органів матеріалів на призовників, які ухиляються від призову на строкову військову службу, відстрочка від призову на строкову військову службу може надаватися. За сімейними обставинами, за станом здоров я, для продовження навчання, у зв язку з депу - татською діяльністю та в інших випадках відповідно до чинного законодавства. У збройних силах україни встановлено такі терміни служби. Для солдатів і сержантів строкової служби — 22 12 місяців; для матросів і старшин строкової служби — 18 місяців; для військовослужбовців із вищою освітою — 9 місяців; для сержантів і старшин, солдатів і матросів за контрактом — не менше 3 років. Призовники, які ухиляються від призову і не з явля - ються за повісткою до військкомату для відправки на військову службу, несуть відповідальність згідно з чішгшм законодавством. Термін їх строкової військової служби продовжується на строк ухилення від призову.
Військовослужбовцю строкової служби, який самовільно залишив місце служби або без поважних причин не з явився до місця службн в строк, зазначений у припис - ному свідоцтві, час його відсутності у військовій частині не зараховується до строку служби. Юнаки, призвані на строкову військову службу, зоо > - в язані прибути у військові частини у власному справному одязі та взутті. Після зарахування до списків військових частин їм видається військова форма одягу і взуття. Встановлено такі форми служби за контрактом. Вій - ськова служба на посадах солдатів і матросів, сержантів і старшин, прапорщиків і мічманів; військова служба жінок за контрактом; військова служба курсантів військових на - вчальних закладів і студентів військових кафедр вищих цивільних навчальних закладів. Умови відбору на військову службу за контрактом. — приймаються громадяни україни віком 19 - 40 ро ків після проходження строкової військової служби; - вища, повна загальна середня освіта або професія, споріднена з військовою; — відповідний рівень фізичної підготовки; — придатність до військової служби за станом здоров я; •— для жінок — відсутність дітей дошкільного віку.
Проходження служби, забезпечення і пільги військо вослужбовцям за контрактом. проходження служби на рівних умовах з офіцер ським складом і прапорщиками; 23 12. Альтернативна (невійськова) служба якщо громадяни україни мають істинні релігійні переконання і належать до таких діючих згідно із зако - нодавством релігійних організацій, віровчення яких не допускає користування зброєю та військової служби, то вони мають право на альтернативну службу.
На альтерна - тивну службу направляються громадяни, які підлягають призову на строкову військову службу, але особисто заявили про неможливість її проходження як такої, що суперечить їхнім релігійним переконанням, і докумен - тально або іншим чином підтвердили істинність своїх переконань та стосовно яких прийнято відповідні рішення. Трудові відносини під час проходження альтернативної служби здійснюються на підставі письмового строкового трудового договору і регулюються законодавством про працю, за винятками, передбаченими законом україни від 18 лютого 1999 р. Рішення про проходження альтернативної служби приймається спеціальними комісіями; забезпечення відповідною роботою покладається на органи виконавчої влади з питань праці та соціальної політики. Строк альтернативної служби становить двадцять сім місяців, а для осіб, які мають повну вищу освіту з ос - вітньо - кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра, — вісімнадцять місяців, тобто значно перевищує строк військової служби. Громадяни, які проходять альтернативну службу, мають такі самі права, обов язки і пільги, що й військо - вослужбовці строкової служби. Пільги військовослужбовцям, передбачені трудовим законодавством. Час перебування на військовій службі зараховується до загального і безперервного трудового стажу, а також до стажу роботи за спеціальністю. За військовослужбовцями строкової служби, які до призову працювали на підприємствах, в установах, орга - нізаціях, незалежно від форм власності, зберігається при звільненні з військової служби право на працевлашту - вання їх у тримісячний строк на тому самому підприєм - стві (в організації) на посаду, не нижчу за ту, яку вони займали до призову на військову службу.
Вони корис - туються за інших рівних умов переважним правом на залишення на роботі під час скорочення чисельності або штату працівників у зв язку зі змінами в організації виробництва і праці протягом двох років з дня звіль - нення з військової служби. Воїни строкової служби, сім ї яких втратили годуваль - ника (батька, матір, сестру, брата, дружину) і не мають інших працездатних членів сім ї, звільняються з військової служби достроково. Держава забезпечує соціальну і професійну адапта - цію звільненим військовослужбовцям строкової служби, які до призову не встигли працевлаштуватися. Громадянам, призваним на строкову військову службу чи прийнятим які до призову не встигли працевлаштуватися. Громадянам, призваним на строкову військову службу чи 24 25 13. На службу за контрактом, виплачується вихідна допо - мога в розмірі двомісячної заробітної плати. Члени сімей військовослужбовців мають переважне право на прийняття на роботу і на залишення на роботі під час скорочення чисельності або штату працівників, а також на влаштування їхніх дітей у дошкільні заклади. Матеріальне забезпечення та відпочинок військово - службовців строкової служби. Держава гарантує військо - вослужбовцям матеріальне та інше забезпечення в розмі - рах, що стимулюють зацікавленість громадян україни у військовій службі. Військовослужбовці одержують за державний рахунок, відповідно до посади і звання, грошове забезпечення, а також майно, житло, харчування. Час служби, відпочинку, нарядів, чергування вій - ськовослужбовцям строкової служби встановлюється відповідно до статутів збройних сил україни. Військовослужбовцям строкової служби за весь період військової служби надаються відпустки тривалістю. Солдатам і матросам — 20 діб, старшинам і сержантам — 25 діб, без урахування часу, потрібного для переїзду до місця проведення відпустки і назад. Пільги в галузі охорони здоров я. Передбачається створення необхідних санітарно - гігієнічних і побутових умов з урахуванням специфіки служби та економічної обстановки. Військовослужбовці забезпечуються безплат - ною кваліфікованою медичною допомогою у військово - медичних закладах або лікувально - профілактичних закладах міністерства охорони здоров я україни. Вона також мають право, за відповідних медичних показань, на безплатне санаторно - курортне лікування. Військовослужбовці, які стали інвалідами внаслідок бойових дій, а також учасники бойових дій прирівню - ються у правах до інвалідів та учасників великої вітчиз - няної війни. Лікувально - оздоровча робота з юнаками перед призовом в армію проводиться за місцем проживання, навчання або роботи органами та закладами охорони здоров я. За результатами медичного огляду юнакам призначається необхідне лікування. Права та пільги, передбачені житловим законодав - ством. Військовослужбовці строкової служби розміщу - ються в казармах (на кораблях) згідно з військовими ста - тутами. За ними зберігається житлове приміщення, яке вони займали до призову на службу.
Воїни строкової 26 військової служби не можуть бути виключені зі списків громадян, прийнятих на квартирний облік. Пільги в галузі освіти. Особи, призвані на строкову військову службу в період навчання, при звільненні зара - ховуються для продовження навчання до того самого нав - чального закладу, де вони навчалися до призову.
Військо - вослужбовці строкової служби можуть вступати тільки до військових навчальних закладів. Військовослужбовцям, допущеним до вступних екзаменів у вищі, військові навчальні заклади, надається для підготовки додаткова 30 - добова відпустка. інші пільги військовослужбовцям строкової служби. Військовослужбовці строкової служби звільняються від прибуткового оподаткування з усіх видів грошового забез - печення, яке вони одержують у своїй військовій частиш, а військові - будівельники — з отримуваної ними заробітної плати. Військовослужбовці строкової служби користуються правом безплатного проїзду міським пасажирським транспортом (всіма видами, за винятком таксі), авто - мобільним транспортом загального користування у сіль - ській місцевості, залізничним і водним транспортом при - міського сполучення, автобусами приміських сполучень. Військовослужбовці строкової служби мають право безплатно відправляти й одержувати листи. Безплатни - ми поштовими посилками відправляється особистий одяг юнаків, призваних на строкову військову службу.
Міжнародне військове співробітництво останніми роками активно розвивається міжнародне військове співробітництво країн з метою вдосконалення військової майстерності та обміну досвідом, а також участі в миротворчих місіях оон, які здійснюються на основі міжнародного права і спрямовані на боротьбу з міжнародним тероризмом, залагодження міжетнічних збройних конфліктів, що дедалі частіше спричиняють численні людські жертви і біди. Основні принципи між - народного права в галузі міжнародного військового спів - робітництва закріплено в статуті оон. Згідно з декларацією, прийнятою 25 - ю сесією гене - ральної асамблеї оон (1970 р. ) міжнародне право — це сукупність юридичних принципів і норм, що регулюють відносини між державами та іншими учасниками (суб єк - тами) міжнародного співтовариства. Сучасними принципами міжнародної безпеки є. Утвер - дження мирного співіснування як універсального принци - пу міждержавних відносин, забезпечення рівної безпеки для всіх держав, створення діючих гарантій безпеки у вій - ськовій, політичній, економічній і гуманітарній сферах, недопущення гонки озброєнь у космосі, припинення всіх випробувань ядерної зброї і повна її ліквідація; безумовна повага до суверенних прав кожного народу і прав людини; справедливе політичне врегулювання міжнародних криз і регіональних конфліктів; зміцнення довіри між держава - ми; вироблення ефективних методів запобігання міжна - родному тероризму; викорінювання геноциду, апартеїду і проповіді фашизму, заборона пропаганди війни; виклю - чення з міжнародної практики усіх форм дискримінації, відмова від економічних блокад і санкцій (без рекомен - дацій світового співтовариства), дотримання міжнародних договорів; встановлення порядку, що забезпечує рівну економічну безпеку всіх держав. Невід ємною її частиною є функціонування закріпленого статутом оон механіз - му колективної безпеки. Міжнародне гуманітарне право — це сукупність між - народних конвенційних і звичайних норм, що визначають правила ведення війни, а також закони, які регулюють відносини між воюючими державами. Воно покликане за - безпечувати гуманізацію засобів і методів ведення бойо - вих дій, зобов язує сторони гуманно і з повагою ставитися до цивільного населення та захопленого противника. Мирне співіснування як тип відносин між державами передбачає. Відмову від війни і застосування сили чи погро - зи силою як засобу розв язання спірних питань і вирішення їх шляхом переговорів; невтручання у внутрішні справи і врахування законних інтересів одна одної; право народів здійснювати вільний соціально - політичний вибір; повагу до суверенітету держав; співробітництво на основі повної рівноправності і взаємної вигоди; сумлінне виконання міжнародних договорів і зобов язань. Україна як правова, цивілізована держава, поважаючи і дотримуючись принципів і норм міжнародного права, бере активну участь у міжнародному військовому співро - 28 бітництві. Останніми роками військовослужбовці збройних сил та інших військових формувань україни брали участь у миротворчих місіях оон у сенегалі, районі косово, іраку, лівії, сьєрра - леоне, кот - д івуарі. Як зазначалось вище, рішення про використання ук - раїнських збройних формувань у складі миротворчих сил оон ухвалює президент україни як головнокомандувач збройних сил після того, як верховна рада дає на це згоду.
Військові кадри і військові навчальні заклади україни військові кадри — це кістяк, основа збройних сил і військових формувань україни. Вони об єднують воїнів строкової служби, забезпечують разом з ними високу боє - готовність військ. З цією метою організовується їх навчально - бойова діяльність, забезпечуються піклування про стан їхнього здоров я, створення нормальних умов служби. Військові інженери відповідають за утримання у високій бойовій готовності військової техніки і зброї, апаратури, приладів, за їх якісне обслуговування та пра - вильну експлуатацію, навчання молодших військових спеціалістів, воїнів. Так само діють спеціалісти тилової, інтендантської, медичної, топографічної, метрологічної, метеорологічної та інших служб. Управління кадрової політики та виховної роботи збройних сил і військових формувань україни займа - ються навчанням, військовою освітою, гуманітарною підготовкою, вихованням особового складу, організацією відпочинку й дозвілля військовослужбовців, наданням їм психологічної та юридичної допомоги, консультацій з різноманітних питань військової служби. Сьогодні в україні створено єдину систему військової освіти, інтегровану з державною освітою, що реалізує ступеневу систему навчання від початкової військової підготовки до оперативно - стратегічного рівня. Рівень вій - ськової освіти дає змогу фахівцям більшості військових спеціальностей після звільнення із збройних сил та інших військових формувань працювати в різних галузях народного господарства. Мережа військових навчальних закладів (станом на 01. ), в яких готують командирів і спеціалістів з усіх військово - облікових спеціальностей, включає. Безопасность жизнедеятельности. И доп 3 - е изд испр. Основы безопасности жизнедеятельности. Учебное пособие для 9 - 11 кл. Пособие для учащихся 10 - 11 кл. Учебник для 7 - го класса общеобразовательных учебных заведений. Как обеспечить личную безопасность. Практические рекомендации. Отдел омской высшей школы милиции мвд рф, 1993. Зао центрполиграф, 2004. Издательство белый город, 2007. Практикум з безпеки життєдіяльності. Березовецький; за заг. 2 - ге вид стереотип. Видавництво університетська книга, 2004. Компьютер, мобильный. Методика преподавания курса основы безопасности жизнедеятельности. Экология и безопасность жизнедеятельности. Основы безопасность жизнедеятельности. Нормативно - правові документи щодо організації викладання основ здоров я та основ безпеки життєдіяльності. Вимоги до календарно - тематичного планування. іі засідання життєві навички – запорука формування в учнів здоров’язберігаючої компетентності (семінарське заняття). Огляд навчально - методичної літератури та педагогічної преси. Відвідування та аналіз відкритих уроків та заходів. ііі засідання застосування нетрадиційних форм і методів роботи при викладанні предметів основ здоров я та основ безпеки життєдіяльності (доповідь). Звіт вчителя основ здоров’я петренко і. Щодо роботи над науково - методичною проблемою. Обмін досвідом роботи. Тренінг – ефективний метод групової роботи (семінарське заняття). Перспективи роботи методичного об’єднання на наступний навчальний рік. Звертаємо увагу на недоліки та проблеми, які мають місце при плануванні та викладанні курсів основ здоров я та основ безпеки життєдіяльності, а саме.
Спостерігається плинність кадрів, які читають ці курси; мають місце розпорошення годин між багатьма вчителями, класними керівниками; частина вчителів не проходили курсової перепідготовки; учні 10 - 11 - х класів майже не мають підручників з обж. В окремих випадках керівники навчальних закладів, маючи кваліфікованого, підготовленого педагога з основ здоров’я та основ безпеки життєдіяльності, віддають години іншим вчителям з метою довантаження. Такі дії керівників навчальних закладів є недопустимими, оскільки міністерство освіти і науки україни вимагає, щоб читали дані предмети лише спеціально підготовлені кваліфіковані кадри, які володіють методикою навчання на основі розвитку життєвих навичок. Виходячи з цих вимог рекомендуємо залучати до викладання цих предметів вчителів, які. Вищезазначені методичні рекомендації необхідно опрацювати на серпневих конференціях, засіданнях методичних об’єднань навчальних закладів та впроваджувати в практику роботи. Відповідно до державного стандарту загальної середньої освіти предмет вивчається за змістовими лініями. Змістові лінії розглядаються як цілісна система навчання і виховання учнів. Вивчення предмета відповідно до типових навчальних планів, затверджених наказом міністерства освіти і науки україни від 25. № 342, здійснюється у 10 та 11 класах загальноосвітніх навчальних закладів. По 2 години на тиждень – 1 година за рахунок інваріантної складової навчального плану і 1 година за рахунок варіативної складової навчального плану; по 1 годині на тиждень за рахунок інваріантної складової навчального плану.
Опанування предмета відповідно до листа - роз яснення міністерства освіти і науки україни від 09. Навчальна програма містить три варіанти викладу змісту.
Юнаки навчаються за варіантом № 1. Дівчата та юнаки, що не вивчають основи військової справи - за станом здоров я або релігійними поглядами – за варіантом № 2. Наприкінці навчального року, з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів, проводяться навчально - польові заняття (збори), у тому числі, з використанням навчально - методичної бази військових частин, відповідних кафедр вищих навчальних закладів, військових комісаріатів, оборонно - спортивних, військово - оздоровчих таборів, базових навчальних закладів, центрів допризовної підготовки тощо. їх організація і проведення планується керівником навчального закладу відповідно до діючих вимог. Навчально - польові заняття можна проводити поетапно (по мірі вивчення тем або розділів), у кінці першого семестру та навчального року, за рахунок літньої практики. Один з варіантів порядку проведення занять наведено в додатку 4 навчальної програми. Урок починається з шикування, перевірки готовності класу до уроку та тренування протягом 3 - 5 хвилин. Під час складання контрольних навчальних нормативів потрібно врахувати деякі особливості, спрямовані на убезпечення учнів від нещасних випадків. Контрольні навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров я. Кожній заліковій вправі має передувати спеціальна підготовка (не менше як на двох заняттях). Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після – відновлювальні вправи. Учні мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті. Учитель зобов язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки під час здачі нормативів. При здачі заліків та нормативів також мають ураховуватися фізіологічні особливості та релігійні погляди учнів. Повинно здійснюватися відповідно до інструкції ведення класного журналу учнів 5 - 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних, затвердженої наказом міністерства освіти і науки україни № 406 від 03. 2008 року та методичних рекомендацій оіппо щодо ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах і - ііі ступенів (класні журнали), виданих у 2008 році. Спільні міжнародні військові навчання, миротворчі міжнародні акції та місії оон, поширення загрози терористичних актів які все більше набувають міжнародного характеру та потребують цивілізованого вирішення, спалахуючі то тут то там збройні конфлікти вимагають не тільки від військових збройних сил україни, а й від пересічних громадян високого рівня правової культури, обізнаності у міжнародних законодавчих актах, які регулюють взаємовідносини під час збройного конфлікту, захищають здоров я, життя, людську гідність військовослужбовців, поранених, полонених, заручників, біженців, безвісти зниклих. Однак зважаючи на важливість зазначених питань, є потреба розглянути їх у ширшому форматі. Тому міністерство освіти і науки рекомендує включити питання про створення, функції та структуру організації північноатлантичного договору (нато), вплив нато па світові геополітичні процеси, європейська інтеграція і національні. Розгляд зазначених питань вплине на поширення інформації та знань у сфері освіти для безпеки, сприятиме патріотичному вихованню молоді через поглиблення розуміння діяльності міжнародних організацій, які відповідають за безпеку в світі з особливою увагою до місця та участі україни в міжнародних структурах безпеки. Корективи до календарно - тематичного плану пропонується внести за рахунок. Ущільнення навчальної програми; вивчення зазначених питань за рахунок резерву часу; відпрацювання практичних питань у період проведення навчально - польових занять. Рекомендована література. Допризовна підготовка, 10 - 11 кл. Методика організації та проведення допризовної підготовки у 10 - 11 кл. Допризовна підготовка, 10 - 11 кл. П фізична і військова прикладна підготовка молоді (навчально - методичний посібник) – 2003 р 10 - 11 клас. Бутилін ю бутилін в бутилін д це ви можете без лікаря (начальний посібник з медико - санітарної підготовки) – 2003 р 10 - 11 клас. Основи медичних знань. Навчальний посібник для 10 - 11 класів середньої загальної школи – київ. Комплект кольорових плакатів для оформлення кабінетів (на 17 аркушах розміром 100х70. Трудове навчання предмет трудове навчання обов’язково вивчається у 1 - 12 (11) класах усіх загальноосвітніх навчальних закладів. Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів (наказ міністерства освіти і науки україни від 05. 2009 № 66) на вивчення трудового навчання передбачено. У 5, 6, 9 класах – 1 год. На тиждень; у 7 - 8 класах – 2 год. На тиждень; у 10 – 11 класах універсального профілю – 2 год. Крім цього, кількість годин на вивчення предмета у 5 - 9 класах може збільшуватись до 2 - х за рахунок додаткового часу варіативної складової навчальних планів, передбаченої на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації. Учні 5 - 9 класів навчатимуться за програмою з трудового навчання для 12 - річної школи (лист міністерства освіти і науки україни від 23. Учні 10 - 11 класів, за рішенням педагогічної ради, можуть навчатися за одною з перерахованих програм (термін дії програм подовжено). Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. «основи підприємницької діяльності. Столяр (будівельний), тесляр. 8 - 11 класи, перун, 1998. Основи кулінарії, основи швейного виробництва. Кухар, кондитер, кравець. Основи слюсарної справи, металообробка. Слюсар механоскладальних робіт, токар, фрезерувальник. Орієнтовні тематичні плани з трудового навчання. Програми трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 8 - 11 класи, шкільний світ, 2001. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10 - 11 класи, навчальна книга, 2004. Основи сучасного виробництва. 10 - 11 класи, форум, 2006. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 11клас, інститут інтелектуальної власності і права, 2003. 10 - 11 класи, вінниця, 2006. 10 - 11 класи, вінниця, 2007. Обслуговуючі види праці. У межах профільного навчання можлива як допрофесійна так і професійна підготовка старшокласників. При цьому, професійна підготовка проводиться згідно ліцензійних вимог до зазначеного напряму навчальної діяльності (постанова кабінету міністрів україни від 29. Мережа навчальних груп визначається на основі контингенту учнів старших класів, яких направляє школа, а їх наповнення регламентується ліцензійними нормами. Триває перехід старшої школи на профільне навчання. Концепцією профільного навчання, затвердженою рішенням колегії міністерства освіти і науки україни від 25. Формами реалізації навчальними закладами допрофільної підготовки є. Вивчення окремих предметів на диференційованій основі; упровадження профорієнтаційних курсів, курсів за вибором, позакласної та гурткової роботи відповідного напряму.
Допрофільні курси за вибором є, як правило, короткочасними і розраховані на 9, 18, 35 годин. Упровадження зазначених курсів покликане ознайомити учнів з різними напрямами технологічного профілю навчання. іншою складовою допрофільного навчання є профорієнтаційні курси за вибором. Вивчення трудового навчання відбувається окремо для хлопців та дівчат. Поділ класів на групи здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом міністерства освіти і науки україни від 20. №128, і відбувається при наявності в класі більше 27 учнів для шкіл розташованих у містах, і більше 25 учнів для шкіл, розташованих у сільській місцевості. Навчальними програмами передбачено два варіанти організації навчального процесу.
Перший варіант – для хлопців, другий – для дівчат. Однак не виключається можливість комплектування змішаних груп у малокомплектних школах або за бажанням учнів. Для спільного навчання слід застосовувати поєднання обох варіантів навчальних програм. Співвідношення навчального матеріалу при цьому залежить від контингенту учнів у класі (більшість хлопців чи дівчат), матеріально - технічної бази закладу, регіональних умов та спеціалізації вчителя (обслуговуючі чи технічні види праці). Не допускається навчання змішаних груп лише за одним з варіантів програми. При плануванні практичних робіт слід враховувати фізіологічні особливості хлопців і дівчат, їх інтереси та нахили. Важливою складовою технологічної підготовки школярів є знання основ графічної грамоти. Вивчення курсу креслення передбачено в 11 класі технологічного та фізико - математичного напрямів (1 год. У перехідних навчальних планах 11 - річної школи передбачено також можливість вивчення креслення окремо або інтегровано з іншими предметами. Якщо креслення викладається у 8 - 9 класах як окремий предмет, то на його вивчення використовуються години з варіативної складової навчального плану (в обсягах, передбачених навчальними програмами). Міністерство освіти і науки україни рекомендує програму “креслення. Шкільний світ, 2001), яка забезпечена підручниками „креслення” для загальноосвітніх навчально - виховних закладів (в. Школяр, 2004) і “технічне креслення” для професійно - технічних та загальноосвітніх навчальних закладів (в. Та методичних рекомендацій оіппо щодо ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах і - ііі ступенів (класні журнали), виданих у 2008 році. Рівень якості уроків трудового навчання в значній мірі залежить від професійності вчителя. Саме на зростання професійної майстерності вчителів повинна бути спрямована робота методичних об’єднань, які є основною формою роботи щодо удосконалення їх професіоналізму.
З огляду на склад шкільних, міжшкільних, кущових, районних (міських) методичних об’єднань зміст їх роботи має носити навчально - методичний характер. На їх засіданнях повинні розглядатися нормативно - правові документи щодо організації навчально - виховного процесу при викладанні трудового навчання, актуальні питання методики викладання цієї дисципліни, проведення позакласних заходів тощо. Крім того члени методичних об’єднань мають знайомитися з методикою вивчення складних тем навчальних програм, моніторингу навчально - виховного процесу, аналізувати рівень і якість навчальних досягнень учнів, обмінюватися досвідом, проводити огляди навчально - методичної літератури, педагогічної преси тощо. Керівникам навчальних закладів необхідно сприяти цьому процесу, надавати педагогам постійну допомогу, створювати необхідні умови щодо вдосконалення їхньої майстерності, здійснювати змістовний контроль. З метою ефективної організації уроків трудового навчання започатковано серію зошитів з трудового навчання для учнів 5 - 9 класів (авт. Наразі підготовлено «зошит з трудового навчання. Дидактичний посібник складається з двох частин. У першій частині розміщено навчальний проект, виконуючи який учень засвоює основи проектної діяльності, набуває вмінь продуктивного мислення. Друга частина містить технічні задачі та вправи, які допоможуть навчати учнів творчо та сміливо мислити, бачити у звичайних речах нові якості, долати труднощі під час розв’язку практичних нестандартних завдань. Апостолова, галина вадимівна. Для загальноосвіт навч. Зазначено на звороті тит. isbn 966 - 7091 - 57 - 0 (в опр. ) федоренко, олександр іванович. isbn 966 - 346 - 255 - 8 (в опр. ) царик, любомир петрович. isbn 978 - 966 - 11 - 0028 - 1 (в опр. Кобернік, сергій георгійович. Коваленко; м - во освіти і науки україни. isbn 978 - 966 - 8689 - 15 - 4 (в тв. ) паламарчук, лариса борисівна. isbn 978 - 966 - 11 - 0025 - 0 (в опр. ) кобернік, сергій георгійович. Соціально - економічна географія світу.
Коментарі
Дописати коментар