історія в школах історія 6 клас
Як навчали та виховували дітей в афінах і спарті. Давні греки значну увагу приділяли навчанню та вихованню дітей. На їхню думку, освічена людина — це, передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин. Він мав бути готовим брати участь у політичному житті, управлінні державою, захищати свою батьківщину на полі бою. Надмірне захоплення мусійними науками (література, граматика, філософія, риторика), нестача фізичних вправ призводить до слабкості людини. Вільну людину від раба вирізняє можливість вести дозвілля, відпочивати (звідси skhole — школа) та вміння розпорядитися вільним часом, тобто поєднати приємне з корисним. Для цього й потрібне навчання музики, щоб уміти грати та вести бесіду про неї. Спробуйте довести, що афінські школи сприяли гармонійному розвиткові особистості. Зверніть увагу, чи зображені на ілюстраціях (с. Головним завданням виховання юного спартанця була підготовка відважного воїна. Спартанська влада втручалася в особисте життя громадян і керувала вихованням юнацтва. Сім’я повинна була давати державі міцних, здорових дітей, які стали б надійною опорою рабовласницької спарти. У сім років хлопчиків забирали в батьків та об’єднували в невеликі загони. Тут їх виховували всіх разом, привчаючи до суворої дисципліни. Про витривалість спартанських дітей ходили легенди. Якось спартанський хлопчик украв лисеня і сховав його під плащем. Звірятко почало дряпати й кусати хлопчика, який, стоячи в шерензі, боявся навіть поворухнутися. Тільки коли лисеня прогризло йому живіт, хлопчик упав мертвим. Дітей привчали висловлювати свої думки коротко й влучно, кількома простими словами — лаконічно. Наприклад, спартанка, проводжаючи сина на війну, вручала йому щит із такими словами. Це означало, що вона бажала йому перемоги, а якщо — загибель, то тільки героїчна (воїна, що загинув на полі бою, несли до місця поховання на щиті). Обговоріть виконану в ході практичного завдання таблицю та дайте відповіді на запитання. А) поміркуйте, чи відповідали демократичним принципам система освіти в афінах та спарті. Б) яка система виховання — афінська чи спартанська — вам більше подобається. Учені помітили, що в афінах за короткий проміжок історичного часу з явилася і творила велика кількість геніальних людей. Скульптор фідій, драматург софокл, філософи сократ, платон, анаксагор, зенон, протагор. Поміркуйте, як це пов язано з особливостями навчання та виховання юних афінян. Запитання для уважних. Чи знаєте ви секрети гарних манер. Розгляньте ілюстрацію «навчання в афінській школі (с. Хто із зображених персонажів є рабом. Сформувати уявлення про місто рим та його мешканців, їхні життя і побут, традиції та систему освіти й виховання; дати характеристику відомим римським спорудам та пам’ятникам; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію. Для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів, наочність. Описувати пам’ятки давньоримської архітектури, побут і повсякденне життя в імператорському римі, заняття, побут; оцінювати внесок римської цивілізації в історію людства; порівнювати історичну інформацію. Місто рим у часи імперії 2а група. Будівництво у стародавньому римі 3я група. Особливості повсякденного життя римлян 4а група. Розваги мешканців риму.
Рим із невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу.
Основними з них є капітолій, палатин, квірінал. На вершині капітолійського пагорба височів храм юпітера. На палатині стояли палаци римських імператорів. Між цими трьома пагорбами простягалася центральна площа риму — форум романум. По обидва боки форуму в різні часи було збудовано храми, присвячені богам, і громадські будівлі — базиліки. У приміщеннях базилік відбувалися судові засідання, укладалися торговельні договори. На форумі в різні часи встановлювали пам’ятники й скульптури. Форум був місцем народних зборів, тому тут височіла трибуна для виступів ораторів та оголошення державних указів. із боку капітолійського пагорба до площі підступав будинок державного сховища документів — табуларій. Це — найдавніша споруда риму, яка збереглася до наших часів. Трохи нижче на схилі розташовувалися храми конкордії (злагоди) та веспасіана, зведені за доби імперії. На північно - західному боці форуму в ii ст. Побудована базиліка консула емілія (базиліки мали ім’я політичного або державного діяча, з ініціативи якого їх будували). Поряд із нею розміщувався будинок сенату.
На протилежному боці форуму розміщувалися базиліка юлія цезаря, збудована у і ст. Е та храми, присвячені богам. Через форум пролягала священна дорога, яка поєднувала палатинський пагорб з капітолієм. На цій дорозі було споруджено тріумфальну арку на честь взяття тітом єрусалима. У зв’язку зі зростанням кількості населення між капітолієм і квіріналом збудували додаткові форуми. На найбільшому з них — форумі траяна — на одній лінії розташовувалися квадратний двір із кінною статуєю імператора і найбільша римська базиліка ульпія. Найбільші громадські споруди риму — цирки, стадіони, амфітеатри — будували на околицях міста. із - за меж міста тяглися акведуки, що забезпечували його водою. Життєдайна волога подавалася до 400 фонтанів, які використовувалися також як колодязі. У період найвищого розквіту в місті рим проживало близько 1 млн осіб. Щоб розв’язати транспортну проблему перенаселеного міста, юлій цезар заборонив громадянам користуватися власними візками. Структура римського суспільства була складною. Воно поділялося на патриціїв і плебеїв, на вільних і невільників. Вільні ще поділялися на квіринів, латинів, перегринів і вільновідпущеників. Квірини мали право власності на землю, укладання угод, голосу в народних зборах і право обіймати державні посади. Латини мали обмежені права. Перегрини — іноземці — були безправними, але із часом могли одежати права, якщо їх під патронат (опіку) брали квірини. Вільновідпущеники хоч і вважалися римськими громадянами, але мали тільки право укладати торговельні угоди. День у римлян розпочинався о третій (за нашим часом о дев’ятій) годині ранку.
Римлянин снідав хлібом і вином, інколи сиром і медом. Потім ішов у своїх справах. Багатий громадянин приймав бідних, роздавав їм їжу і гроші, сподіваючись, що його підтримають під час виборів. Обідали холодними та гарячими стравами, рибою, хлібом, вином. Після обіду розпочиналася сієста — час відпочинку.
Робота всіх установ припинялася. Зачинялися храми, купецькі крамниці. Винятком були лише засідання сенату й суду, народні збори. інколи раби також продовжували роботу в полі. Після сієсти римляни займалися спортом, ішли до терм, тренувалися на марсовому полі. Улюбленими розвагами римлян були бої гладіаторів і перегони на колісницях. Десятки тисяч римлян збиралися до амфітеатру, щоб побачити, як гладіатори, звезені з різних провінцій, вбивали один одного чи боролися з хижими звірами — левами, ведмедями, биками. інколи гладіаторські бої тривали по півроку.
Долю переможеного гладіатора вирішували самі глядачі. Великий палець, що показував униз, означав смерть, піднятий угору — життя. Вигравши багато боїв, раб - гладіатор міг дістати волю. Атріум — дім заможного римлянина, який мав внутрішній двір, оточений із чотирьох боків критою колонадою (перестиль). У перестилі серед квітів і фонтанів сім’я проводила свій вільний час. Складовою дому були бібліотека та ойкос — велика зала для прийомів. У такому будинку із часом підлогу почали покривати мармуровою плиткою, а потім і мозаїкою. Стіни розписували фресками. Стелю прикрашали золотом і слоновою кісткою. Змінювалося й умеблювання кімнат. Замість старих дубових меблів з’явилися меблі з деревини цінних порід, що завозилася зі сходу.
Разом із предметами побуту заможні римляни запозичували з греції та країн сходу також моду і звичаї. Дім оточували мурами. Зовні на стіні висів дзвіночок, який сповіщав господарям про прихід відвідувачів. Центром римської держави було місто … (рим). Країна розташована на півострові … (пелопоннес), там, де тече річка … (тибр). Місто рим стоїть на … (семи) пагорбах, у центрі міста розташований майдан … (форум). Від центрального майдану в усі боки розходилися вулиці. На початку вулиць стояли … (тріумфальні арки), які розповідали про перемоги римлян. По всьому римі були встановлені … (колони), присвячені видатним імператорам чи їх перемогам. із гір до риму тяглися водогони — … (акведуки), які доставляли воду в громадські лазні — … (терми). Неподалік від марсового поля розташовувався храм усіх богів — … (пантеон). Найбільшою спорудою був … (колізей). • роздивіться ілюстрацію. Про які шкільні заняття свідчить розпис. • до яких деталей привертає увагу вазописець. • чим таке навчання відрізнялося від спартанського. • що, на вашу думку, робить чоловік із тростиною, зображений праворуч. Поява на світ дитини була в грецькій родині великим святом. Коли народжувався хлопчик, на двері будинку чіпляли гілки оливи, а коли дівчинка - вовняні нитки. До семи років дитина перебувала під опікою матері або годувальниці. Греки вважали дітей відповідальними за вчинки батьків. У різних полісах дітей виховували по - різному.
У спарті, зокрема, їхнім вихованням та освітою опікувалася держава. Але в інших містах виховання було домашнім. Дитину із семи років передавали під опіку раба, якого називали педагогом. Пізніше хлопчики починали відвідувати школу.
Найчастіше вони мали трьох учителів. Перший навчав дітей читати, писати та рахувати. Другий - музики, а третій стежив за їхнім фізичним розвитком. За подальше навчання слід було платити. Основними предметами з 12 років була граматика (література, переважно поезія), риторика - мистецтво красномовства. До 16 років ця освіта завершувалася, і наставав період 2 - 3 - річних атлетичних вправ. У 18 років юнак вступав у вік ефебів (початкова 2 - річна військова або прикордонна служба). Після її завершення чоловік вважався повнолітнім. Крім риторики, у них навчали мистецтва діалектики - правильного розмірковування. Греки першими з давніх народів почали дотримуватися звичаю, за яким у чоловіка повинна бути одна дружина. Здебільшого майбутнього чоловіка вибирав батько дівчини. Він запрошував наречених і певний час спостерігав за їхньою поведінкою. Тільки в спарті майбутню дружину треба було (за погодженням з нею) викрасти. Шлюбу передували заручини, але обіцянку давала не дівчина, а її батько чи брат. На весілля запрошували родичів і друзів сім’ї. На ньому не було нареченої, яка сиділа під фатою серед своїх подруг. Після бенкету молоді їхали в будинок чоловіка. Чоловік на руках вносив наречену в будинок, а гості обсипали молодят фініками, горіхами, дрібними монетами. Виходячи заміж, жінка втрачала самостійність. Вона не ухвалювала жодних рішень, позбавлялася права виходити без дозволу з жіночої половини будинку.
Жінки сідали за стіл лише тоді, коли сім’я обідала без гостей. З дому жінка могла вийти лише для того, щоб піти до храму, та й то разом із чоловіком. На відміну від афінянок, спартанки були цілковитими господинями в домі, оскільки їхні чоловіки нічим, крім полювання, спорту та війни, не займалися. За переказами, одна знатна спартанка на закид якоїсь іноземки, що спартанські жінки верховодять над своїми чоловіками, відповіла. Виняткове значення для європейської цивілізації мало виникнення нового, відмінного від міфології, напряму пізнання світу та людини — філософії. Філософія зародилася наприкінці 7 ст. Спочатку філософська думка греції не була відокремлена від природничих та математичних знань. Потім стали формуватися окремі напрями наукового знання — астрономія, математика, медицина та географія. Проте кожна з цих нових галузей залишалася філософською, оскільки намагалася пояснити, як влаштовано світ — природу, людину, людське суспільство. Неабиякої слави зажили філософи геракліт та демокріт. Геракліт уважав, що світ не створено ні богами, ні кимось із людей. У природі, у житті, вважав філософ, триває вічний рух, усе тече й змінюється. Демокріт висловив припущення, що все в природі складається з маленьких часточок - атомів. Слово філософія - грецького походження. Філософія досліджує найзагальніші закони розвитку природи, суспільства, людини. ) із залу папського палацу у ватикані. Так у художніх образах італійський митець рафаель санті (1483 - 1520 рр. ) втілив уявлення про філософію. У центрі багатофігурного зображення - постаті аристотеля та платона в оточенні учнів. Обидва філософи, про щось жваво дискутуючи, повільно наближаються до глядача, велично ступаючи по мозаїчній підлозі. Тут - таки, ліворуч угорі, ми бачимо сократа; а поруч група з піфагором. На передньому плані самотня фігура геракліта. Науки так швидко розвивалися, що деякі філософи почали твердити, що всі наукові істини мінливі та непевні. Чимало послідовників мав сократ. Він уважав, що істинне (точне, достовірне) знання попри обмежені можливості людини існує. Учення сократа розвивав його учень платон. Саме сократа він зробив головним героєм своїх діалогів — творів у формі бесід. Платон був переконаний, що світ створено за ідеальним задумом божественного розуму і його не можна пізнати до кінця. Неподалік від афін платон заснував першу філософську школу, у якій навчалися всі охочі. Цей заклад отримав імення академія від назви священного гаю, посадженого на честь героя академа, де його було розташовано. Заснована платоном академія проіснувала майже тисячу років. Надзвичайною широтою знань вирізнявся аристотель. Важко знайти таку галузь науки, яку б не досліджував цей мислитель. Учений залишив по собі твори з філософії, математики, ботаніки, медицини, правознавства тощо. Основою світу, на думку аристотеля, є матерія (тобто атоми). Аристотель також створив неподалік афін філософську школу — лікей. Так її називали, тому що розташовано її було біля храму аполлона лікейського. Там аристотель читав свої лекції учням, прогулюючись. із часом від філософії відокремилася нова наука - математика. Найсильнішою була математична школа, створена піфагором. На острові кіос при храмі бога цілительства та покровителя лікарів асклепія виникла відома медична школа, засновником якої був лікар гіппократ. Гіппократа вважають засновником наукової медицини. До сьогодні лікарі багатьох країн світу дають клятву гіппократа - настанови, яким має бути лікар. З’явилися перші історичні твори. Прочитайте перекази про сократа. Поміркуйте, якими буденними справами переймалися греки, які філософські та етичні проблеми їх турбували. тоді, - усміхнувся мудрець, - копи те, що ти хотів мені сказати, ні правдиве, ні добре, ані необхідне, то поховай його в собі і не переобтяжуй ні себе, ні інших. З чим або з ким пов язано виникнення термінів, які є вживаними й нині. Філософія, академія, ліцей, педагог. Що означає кожне зі спів. Чи доводилося вам бувати на весіллі. Чи мають спільні риси весільні обряди українців та давніх греків. Як це можна пояснити. Які особливості освіти та виховання давніх греків успадковані сучасною школою. Поглибити знання учнів з історії стародавньої індії;визначити, які найбільші надбання давньоіндійської культури увійшли до скарбниці світової цивілізації;виробити вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати вивчений матеріал, розвивати творчу уяву та мислення;формувати естетичні смаки, повагу до культурних надбань та минулого, інтерес до літератури і мистецтва різних народів, заохочувати до пошукової діяльності;розвивати вміння працювати в групах, робити висновки, працювати з картою та історичними джерелами;виховувати толерантне ставлення до думок інших. У казках східних народів індію зображували країною незліченних багатств. На заході складалися легенди про скарби індійських князів. Усі ці багатства створювалися працею індійського народу.
Тож давайте сьогодні доторкнемося до загадкового світу давньої індії. На попередніхуроках ми мандрували цією прекрасною країною. На нашому шляху траплялися цікаві пригоди. Ми зустрілися з чарівником, який не хотів нас відпускати з індії поки ми не виконаємо його завдання, за допомогою яких ми мали ще більше дізнатися про історію його країни. Для цього наш клас був поділений на три групи, кожна з яких отримала своє завдання. Щоб перевірити, як ми виконали завдання, чарівник прислав до нас свого помічника, який не тільки буде спостерігати, а й давати деякі пояснення. Але перш ніж групи звітуватимуть про виконання завдання, кожен з вас повинен написати на крапельці дощику свої очікування від сьогоднішнього уроку і прикріпити їх під хмаринкою на дошці. Завданням 1 - ї групи було за допомогою картосхеми, яку вони отримали від чарівника, скласти розповідь про його країну.
(учні розповідають, користуючись картосхемою. ) завданням для 2 - ї групи було підготувати альбом з малюнками про релігію та культуру давньої індії. (учні розповідають, показуючи малюнки. ) отже, склавши пазл, ми отримали малюнок, на якому вміщено завдання3 - ї групи. Розповісти про рослин і тварин, які відіграють значну роль в житті індусів. (розповідь учнів) учитель. Погляньте яка гарна скринька. Давайте подивимось, що в ній є. Ага, в ній якісь папери. Сувій якийсь, та ще й мокрий. Букви деякі намокли і розмилися. А може, ви мені допоможете і разом ми прочитаємо, що ж за слова тут написані. Перед вами розповідь мюнхаузена. Він, як завжди, забрехався. Чи не могли б ви виправити неточності, яких він припустився, щоб перемогла істина. Я багато мандрував світом і відвідав усі країни світу.
Однією з таких країн була індія. Мандруючи цією країною, я бачив річку ніл (ганг). Найдавніша цивілізація тут з’явилася в долині річки дніпро (інд). Арійський народ в індії спілкувався індійською мовою(санскрит). В індії є густі непрохідні, заболочені соснові ліси (джунглі). Я бачив, як наполегливою працею індійці підкоряли багату, але сповнену безліччю небезпек природу своєї країни. Свої знання про історію давньої індії я поповнив, читаючи найдавніші збірки священних гімнів — конституцію індії(веди). Ця країна сповнена різних таємниць і пригод. П’ять братів рано залишились без батька. Дядько і двоюрідні брати прогнали їх з рідних місць. Подорослішавши, брати стали могутніми богатирями. Цар сусідньої держави обіцяв віддати свою дочку заміж за того, хто влучить стрілою в око золотої рибки. Рибка висіла на дереві; перед нею крутилося колесо із спицями. З усієї індії зібралися на змагання молоді люди. Та тільки один з братів влучив у ціль. Він і одружився з царівною. Але старший брат програв у кості себе, братів і царівну… помічник. А ось ці речі загубили історичні герої(сарі, флейта, бронзові гирі). Спробуйте повернути їх господарям. (учитель показує картинки, а учні називають, кому саме належать зображені речі. Давні індуси подарували людству найкращий подарунок —це свої досягнення і відкриття. Ось вони ці дари, візьміть їх і пам’ятайте про нас. Без наших дарів подальший розвиток людства не був би таким успішним. Отже, користуйтеся та згадуйте про нас із вдячністю. Швидко минув час, і наш урок наближається до завершення. Повернімося до наших очікувань. Якщо ваші очікування справдилися, вам треба на краплинку дощику прикріпити промінчик сонечка, щоб дощик припинився і засвітило сонечко. (учні, чиї очікування здійснилися, прикріплюють промінчики. ) усі очікування здійснилися, а теперзверніть увагу, як у нас в класі стало сонячно. Увесь цей час чарівник спостерігав за вами через свого помічника і він залишився задоволений тим, як ви представили його країну.
і в нагороду за це він надіслав вам подарунок —індійський танок, давайте зараз його подивимось. 100 цікавих ідей для проведення уроку.
—№ 3–4, лютий; фізкультхвилинка. інтелектуальні ігри на уроках географії. Підручник для 6 - го кл. Короткий історичний словник. История древнего мира.
Коментарі
Дописати коментар