біологія 9 клас конспекти
Конспекти уроків з біології 9 клас. Конспект уроку біології в 9 - му класі на тему “утворення первинної та вторинної сечі” автор. Вчитель біології та хімії щербина вячеслав станіславович утворення первинної та вторинної сечі мета. Вчитель біології та хімії щербина вячеслав станіславович тема уроку.
Вчитель біології півень тетяна олександрівна мета. Учитель біології та трудового навчання богомолова юлія анатоліївна тема уроку.
Хвороби органів дихання та їх попередження. Протизаплідні засоби автор. Заступник директора з нвр, вчитель біології та хімії дворецька марина лаврентіївна мета. Вчитель біології холявіна світлана миколаївна урок №7 перша допомога в разі ушкодження опорно - рухової системи. Практична робота № 1. Вчитель біології холявіна світлана миколаївна урок №6 рухова активність і здоров’я. Втома м’язів лабораторна робота. «втома при статичному й динамічному навантаженні. Вчитель біології холявіна світлана миколаївна урок № 5 сила м’язів. Вчитель біології холявіна світлана миколаївна урок №4 м’язова система людини. Сон – джерело всіх сил. Заступник директора з нвр, вчитель біології та хімії дворецька марина лаврентіївна. Дати поняття про сон як функціональний стан організму, види сну та його біологічне значення; продовжити формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на прикладі гігієнічної необхідності здорового сну; продовжити профорієнтаційну просвіту учнів; розвивати навички роботи з додатковими джерелами інформації, творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння порівнювати та аналізувати, логічне мислення учнів на основі встановлення причинно - наслідкових зв’язків; закріплювати інтерес до предмета біології і самостійного пошуку нових знань. А не потрібно хвилюватися. Як вчить нас дейл карнегі справляти перше позитивне враження. Так, подаруємо щирі посмішки нашим гостям. Адже посмішка – це щастя в домі, доброзичливість у справах і пароль для друзів. Чого ви очікуєте від цього уроку.
(відповіді учнів) у мене теж є свої очікування. Сподіваюся і сьогодні підтримати вашу переконаність у тому, що урок біології не може бути нецікавим, і мою переконаність у тому, що з вами завжди приємно і радісно співпрацювати. і спокою, сну і бадьорості. У такому біологічному ритмі живуть всі царства органічного світу.
Ми знаємо про зимовий сон рослин, сезонну сплячку або анабіоз у тварин, – це сезонні ритми. Яке їх біологічне значення. (пристосуванням організмів до виживання за несприятливих умов) сьогодні ж мова піде про сон як добовий ритм. Альберт ейнштейн говорив так. Отже, проживаючи третину життя уві сні, ми знаємо, що таке сон. А тепер звернемося до словничка на. 222 і зачитаємо визначення сну як нового біологічного терміну.
(складаємо схему на дошці, учні записують у зошити) повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1, 5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну.
Яку частку нічного сну складає повільний сон. Які зміни відбуваються в організмі під час повільного сну.
Яке фізіологічне значення має повільний сон. Під час повільного сну відбувається гальмування нейронів кори та підкіркових структур, відновлення клітин, які втомилися, синтез речовин, необхідних для нейронів головного мозку, ріст клітин. Дихання частішає, глибшає серцева діяльність інтенсивність обміну речовин температура тіла очі швидко рухаються м’язи тулуба і кінцівок з’являються мимовільні рухи тулуба і кінцівок. Швидкий сон – найважливіший для підтримання нормального стану психіки. На жаль, з віком швидкий сон стає все коротшим, і навіть може зникнути зовсім. Тому люди старечого віку скаржаться на поганий сон. Піддослідні, позбавлені цієї фази сну, відчували сильну втому.
У фазі швидкого сну нам сняться сновидіння, але пам’ятаємо ми лише останні на момент пробудження сни. Проаналізуйте, будь ласка, картинки з точки зору лікарів - гігієністів, валеологів. Чи здоровий сон, зображений на фото. (аналіз картинок) діма і даша підготували для нас цікаві повідомлення. Психологи провели експеримент. 2 дні поспіль вони фотографували групу молодих людей. Першого дня всі учасники експерименту мали можливість добре виспатися, а перед другою фотосесією всі вони провели безсонну ніч. Краса приходить уві сні. Звичайно, для більшості українок це неприпустимо, але треба ж таки визнати, що наслідки недосипання відчутно відбиваються як на фізичному стані людини, так і на її зовнішньому вигляді, у першу чергу – на обличчі. Шкіра тьмяніє, з’являються темні кола під очима, самі очі втрачають блиск і хворобливо виглядають. Окрім нічного сну у багатьох культурах існує короткочасний денний сон – сієста. У країнах із спекотливим кліматом робота підприємств та офісів вдень переривається не на обідню перерву, як у нас, а на сієсту.
Науково доведено, що сієста тривалістю 30 хвилин покращує здоров’я, запобігає пригніченому настрою, стресу, високому тиску, покращує пам’ять, полегшує навчання, сприяє подовженню працездатності і зберігає бадьорість до пізнього вечора. З настанням темноти мозок виділяє фотозалежний гормон мелатонін. Якщо в цей час припиняють надходити імпульси від рецепторів, людина засинає. Такий сон павлов назвав пасивним сном. Але під впливом гальмівних подразників може виникнути активний сон. Такими снодійними факторами є спокійна музика, шум дощу.
Я пропоную всім отримати задоволення від релаксації під шум дощу і звуків природи. Протяжні, мелодійні голосні звуки активізують центри, пов’язані з мисленням дитини. У природі неможливо знайти два абсолютно однакові організми. Причиною цього є мінливість, тобто здатність організму набувати нових ознак. Мінливість — обов’язкова характеристика індивідуального розвитку організму.
Відмінності, що виникають між організмами, залежать від унікальної комбінації зовнішніх і внутрішніх чинників, які діють на організми. Такі чинники довкілля, як температура, режим харчування, кількість сонячного світла, можуть значно мірою впливати на будову організму.
Вони визначають неспадкову, або модифікаційну, мінливість. Навіть генетично ідентичні організми, наприклад однояйцеві близнюки, мають певні відмінності в масі, розвитку м’язів, зрості тощо. із двох близнюків, що виконують фізичні вправи, вищим на зріст буде той, хто щодня підтягується, а не той, який щодня піднімає штангу.
Забарвлення пір’я у фламінго залежить від їхнього раціону.
У природі фламінго харчуються планктонними рачками, що містять червоний пігмент лютеїн, тому їхнє пір’я забарвлене в червоний або рожевий колір. У зоопарку цих птахів можуть годувати їжею без лютеїну, через що їхнє пір’я світлішає. Проте це зовсім не є хворобою. Треба зазначити, що багато кількісних ознак (тобто таких, що їх можна виміряти), як - от зріст, розмір частин тіла чи маса, можуть варіюватися. Якщо ми побудуємо графік розподілу значень ознаки в особин однієї популяції, то побачимо, що такий розподіл має форму дзвона (рис. Отриманий графік називають варіаційною кривою. Ви можете самостійно отримати подібний розподіл, вимірявши, наприклад, зріст усіх учнів одного віку в школі та побудувавши графік. При цьому ознаки набувають значень у межах деякого інтервалу, який називають нормою реакції. Норма реакції для різних ознак має різну ширину.
Також ми виявимо, що в більшості особин ознака набуває значень навколо якогось середнього значення. Модифікаційна мінливість забезпечує пристосування організмів до мінливих умов довкілля. Такі неспадкові зміни називають адаптивними. Так, багато рослин одного виду за умов високогір’я нижчі, ніж рослини передгір’я. Це дає змогу першим краще протистояти нічним морозам у горах. Ще один яскравий приклад адаптивних змін — стрілиця. Ця трава росте в прибережній зоні прісних водойм. Залежно від ступеня занурення у воду рослини утворюють листки принципово різної форми. Підводні, плавучі та надводні. Кожен тип листка найбільше пристосований до функціонування в тому чи тому середовищі. Тонке підводне листя легко обтікається водою, еліптичне плавуче листя не тоне, а надводне — велике та за формою схоже на стрілу — ефективно фотосинтезує (рис. Яскравим прикладом адаптивної мінливості в людини є поява засмаги для пристосування до інтенсивного опромінювання шкіри. інший приклад — це підвищення кількості еритроцитів у крові за умов гірської місцевості. Воно виникає для поліпшення ефективності перенесення кисню, якого в гірському повітрі міститься замало. Модифікаційна мінливість має масовий і спрямований характер, тобто всі організми цього виду за однакових умов зазнають однакових модифікацій. Таким чином, у всіх рослин стрілиці мінятиметься форма листя під водою та над водою, а в усіх людей, що потрапили до високогірних районів, збільшуватиметься вміст еритроцитів у крові. Масовість неспадкової мінливості зумовлена механізмом її виникнення. Під впливом середовища генетична інформація, записана в днк, реалізується різними способами, спричиняючи мінливість. Тобто гени ті самі, а фенотип різнитиметься. Наприклад, обидва світлошкірі брати мають гени ферментів синтезу темного пігменту шкіри — меланіну.
Але якщо лише один із них поїде на море засмагати, то тільки в нього ферменти синтезу активуються під впливом сонячного випромінювання й меланін інтенсивно вироблятиметься. У результаті, повернувшись додому, один брат буде засмаглий, а другий залишиться таким само світлошкірим, як і був. Оскільки гени ферментів синтезу меланіну є в усіх людей (окрім альбіносів), то інтенсивне засмагання діятиме на всіх світлошкірих людей так само, як і на того брата, що відпочив на морі. Шкіра потемнішає внаслідок активізації в ній синтезу меланіну.
Багато модифікаційних змін є зворотними. Якщо людина повернеться з високогір’я в долину, то кількість еритроцитів у її крові знову зменшиться. Але деякі зміни, особливо набуті в ранньому віці, незворотні. Таким прикладом є викривлення хребта, набуте в шкільному віці через носіння сумки на одному плечі. Ця набута ознака залишається в людини назавжди (якщо не провести складну хірургічну операцію), навіть якщо ця людина надалі все життя носитиме рюкзак на обох плечах. Часто ступінь набутої зміни залежить від інтенсивності та тривалості дії чинника. Що довше носити сумку й що важча вона, то більший ступінь викривлення хребта. Те саме й із засмагою. Світлошкірі мешканці півдня до кінця літа засмагають сильніше, аніж світлошкірі мешканці півночі. Насамкінець зауважимо, що модифікаційна мінливість є неспадковою й набуті ознаки не можуть бути передані наступним поколінням. Август вейсман, який довів це, у кількох поколіннях поспіль відрізав мишам хвости та дозволяв цим мишам схрещуватися між собою. Але всі новонароджені мишенята мали хвости, незважаючи на набуту безхвостість їхніх батьків. Таким чином, при успадкуванні модифікаційної мінливості нащадкам передається не конкретний стан ознаки (світла шкіра), а норма реакції (наскільки темною чи світлою може бути шкіра світлошкірої людини). В організмі з двома парами хромосом у диплоїдному наборі можливе утворення чотирьох типів гамет з різними комбінаціями хромосом. інші види мінливості визначаються генами організму та передаються нащадкам спадково. Таку мінливість називають спадковою. є дві форми спадкової мінливості — комбінативна та мутаційна. Комбінативна мінливість визначається формуванням нових комбінацій генів у процесі статевого розмноження. При цьому нові алелі не виникають, а в потомства формуються нові комбінації батьківських алелів. Саме з комбінативною мінливістю пов’язані розщеплення при менделівському успадкуванні, відмінності у зовнішньому вигляді сестер і братів, різноманітне забарвлення кошенят білої кішки і темного кота (рис. Формування нових комбінацій алелів відбувається на різних етапах статевого розмноження. Кросинговер спричиняє перебудовування хромосом із перетасуванням алелів. У результаті на кожній хромосомі формується новий, ще не бачений у природі набір алелів генів. Незалежне розходження хромосом у мейозі веде до формування різних комбінацій хромосом у гаметах (рис. До гамети може потрапити одна хромосома з пари. Тому організм із двома хромосомами в гаплоїдному наборі може виробляти чотири типи гамет лише тому, що відбулося незалежне розходження хромосом. У людини 23 хромосоми в гаплоїдному наборі, отже, кількість можливих комбінацій становить 2 23 (а це 8 388 608). При цьому кожна хромосома несе свої алелі, які можуть відрізнятися від алелів гомологічної хромосоми. Випадкова зустріч гамет під час запліднення. Якщо кожен із батьків виробляє 2 23 гамет у результаті незалежного розходження хромосом, то з урахуванням випадкової зустрічі гамет виходитиме 2 23 х2 23 = 2 46 можливих комбінацій хромосом у нащадків. А якщо враховувати кросинговер, то кількість комбінацій стає майже безмежною. А їх не ламала течія б зменшити площу листка для покращення ефективності фотосинтезу в не тонути г бути непомітнішими для рослиноїдних риб д займати менше місця у водоймі. А поява блакитноокої дитини в родині, де батьки мають карі очі б однакова довжина крил у плодової мушки, коли личинки розвиваються за різних температур в різний колір волосся в дітей однієї батьківської пари г зміна забарвлення хутра зайця - біляка на зиму д жовтий колір горошин у нащадків від схрещування гороху із жовтими горошинами з горохом, що має зелені горошини. Якщо в стрілиці в кількох поколіннях поспіль зрізати надводне листя та дозволяти рослинам без нього схрещуватися між собою, то в нащадків. А зникне надводне листя б зникне підводне листя в зникне плавуче листя г усі типи листя розвиватимуться, як розвивалися д нащадків не буде.
У заплідненій яйцеклітині плодової мушки, яка має 8 хромосом у диплоїдному наборі, можливих комбінацій хромосом (без урахування кросинговеру) 6. Чи можна застосувати поняття норми реакції та середнього значення для деяких некількісних ознак, що зазнають модифікаційної мінливості. Форми листя стрілиці, кольору хутра в зайця - біляка. Якої форми для таких ознак набуває варіаційна крива. Чому світлошкіра людина, навіть мешкаючи на півдні весь рік, ніколи не стане настільки темною, щоб її не можна було відрізнити від темношкірої. Чому норма реакції завжди має межі й у жодного організму немає настільки широкої норми реакції, щоб витримати всі можливі впливи середовища. Деякі набуті модифікації можуть виявлятися й у кількох наступних поколіннях. При цьому спадкова інформація не змінюється. За яких умов поширенішими будуть організми із широкою нормою реакції, а за яких — із вузькою. Чому жодна із цих груп не стала на землі панівною. Таблиця переведення тестових балів з біології. Шановні учасники зно 2020 з біології. На даній сторінці опубліковано таблиці переведення для тесту зно з біології за усі роки. За допомогою цієї інформації ви зможете приблизно дізнатись свій рейтинговий бал із тесту у 2020 році. Оновлено 24 липня 2020 року.
У понеділок, 13 липня відбулось зовнішнє незалежне оцінювання з біології. На даній сторінці опубліковані власні відповіді на тест зно 2020 з біології вчителя - методиста опорного закладу “монастирищенський “ліцей “ерудит” – костриці інни вікторівни. Додано офіційні відповіді на тест зно 2020 з біології слідкуйте за новинами зно 2020 у соціальних мережах. Зно 2020 з біології відбулось 13 липня. На даний іспит зареєструвалось більше 113 тис. Слідкуйте за новинами зно 2020 у соціальних мережах. Завдання зно 2020 … пробне зно 2020 з біології. Завдання та відповіді. У середу, 17 червня, відбулось пробне зно 2020 з біології. В умовах карантину, воно проходило в режимі онлайн. В особистих кабінетах усіх зареєстрованих учасників, після 11. 00 були розміщені та доступні для скачування тестові зошити пробного зно з біології. Ці зошити і бланки відповідів ви можете скачати на даній сторінці. Так як офіційні відповіді з’являться з … зно 2019. Відбулось зовнішнє незалежне оцінювання з біології. На тест з біології зареєструвалось більше 81 тис. Додано офіційні відповіді зно 2019 з біології скачати завдання зно 2019 з біології (чистий тестовий зошит) скачати таблицю переведення тестових балів зно 2019 з біології у рейтингову … зно 2019. Завдання зно з біології. У 2019 році на тест зно з біології зареєструвалось 81 276 випускників. іспит з біології відбувся у четвер 6 червня 2019р. Завдання зно 2019 з біології … завдання, відповіді пробне зно 2019 з біології (pdf) 23 березня 2019р. Відбулось пробне зно з біології. Окрім тестування з біології, випускники мали можливість сьогодні обрати один із інших предметів. Математики, історії україни, англійської мови, фізики, хімії, географія та французька, іспанська, німецька мови. Відповіді зно з біології. У понеділок, 4 червня 2018р. Для участі в тестування було зареєстровано 82 тис. Відповіді звірено з офіційними. Уцояо підтвердив усі наші відповіді. Окрім того, портал ерудит. Нет запрошує долучитись до публікації власних відповідей (з поясненням) і вчителів біології. Детальніше читайте тут. Скачати завдання зно 2018 з біології скачати таблицю переведення тестових балів … зно 2018. Зовнішнє незалежне тестування з біології відбулось у понеділок, 4 червня. На іспит з біології зареєструвалось 82 тис. Нагадуємо, що для вчителів біології є можливість опублікувати власні відповіді (з поясненням) при цьому отримати безкоштовно сертифікат від порталу ерудит. Детальніше читайте у статті. Скачати відповіді зно 2018 з біології скачати таблицю переведення тестових балів зно 2017 з біології. Скачати завдання зно 2018 … зно 2018. Завдання, відповіді пробне зно 2018 з біології. Оновлено, 4 червня 2018р. На сайті опубліковано завдання та відповіді зно 2018 з біології пробне зовнішнє незалежне оцінювання з біології цього року відбулось 31 березня 2018 року.
Нагадаємо, що у іі турі пробного зно учасники мали можливість обрати один із десяти предметів зно. У розділі “підготовка до зно 2018” розміщено тестові зошити та відповіді до ….
Коментарі
Дописати коментар