інноваційна діяльність вчителя української мови
Як підвищити кваліфікацію у центрі прогресивної освіти генезум. Позитивні зміни в освіті пов’язані з інноваційними процесами в системі організації вивчення іноземних мов у школах. Визначення мети, завдань дослідження та обґрунтування його актуальності. Це система, спрямована на реалізацію нововведень на основі використання та впровадження нових наукових ідей, знань, підходів або трансформації відомих результатів наукових досліджень та практичних розробок. Вона носить багатоплановий, комплексний характер, втілюючи поєднання наукових, технологічних, організаційних заходів. Аналіз останніх досліджень і публікацій. У науковій літературі окремі питання щодо інноваційної діяльності в галузі освіти висвітлені за такими напрямами. інноваційні педагогічні технології. Сисоєва; обґрунтування структури, змісту та результатів інноваційної діяльності в системі освіти, експертиза, оцінювання та відбір освітніх нововведень, моніторинг інноваційних освітніх процесів. Даниленко; інноваційне середовище.
Кравченко; інноваційний експеримент ю. Дробноход; теоретичні питання педагогічної інноватики, визначення структури, закономірностей функціонування та розвитку інноваційних процесів у педагогічних системах. Дичківська; удосконалення навчально - виховного процесу.
Сиротенко; організація навчально - виховного - це система, що залучає ієрархічно пов’язані системи функціонування та розвитку колективу, організації в цілому.
Розвиток виступає провідним, а система функціонування – підпорядкованою, адже суб’єктом, носієм інноваційного процесу є, насамперед, педагог - новатор. Мені хотілося б зазначити, що вчитель повинен бути всебічно розвиненою особистістю, який може запровадити на практиці інноваційно - освітніх системи. На сучасному етапі розвитку освіти відбувається модернізація не тільки змісту освіти, а й активно впроваджуються інноваційні форми роботи, адже освіта передовсім має орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності. Все більше звертається увага на реалізацію в освітніх галузях особистісно зорієнтованого, компетентісного та діяльнісного підходів. Отже, на перший план виходить не просто отримання учнями масиву інформації, а всебічний розвиток умінь і навичок учня, здатності застосовувати здобуті знання у практичних ситуаціях тощо. Саме тому відбувається активний пошук та впровадження інноваційних методів та форм проведення занять, під час яких учні будуть не пасивними слухачами, а активними шукачами та винахідниками. – уміння вирішувати професійні завдання різними методами, у тому числі упровадженням сучасних інформаційних і комунікаційних технологій; – створення умов для творчого зростання всіх учасників освітнього процесу шляхом впровадження інноваційних форм проведення занять. Представлення результатів домашнього завдання; виконання завдань для закріплення. У 2016 році на всесвітньому економічному форумі у давосі були встановлені критерії, які будуть важливі для успішного фахівця у 2020 році. Комплексне вирішення проблем, критичність мислення, креативність, управління людьми, координація дій з іншими, емоційний інтелект, формування суджень та прийняття рішень, сервіс - орієнтація, взаємодія, ведення переговорів, когнітивна гнучкість. Основним підходом до організації системи навчання в сучасній школі залишається класно - урочна система, за якої провідною формою організації навчальної роботи є урок. У дидактиці під уроком розуміють основну одиницю освітнього процесу, чітко обмежену часовими рамками (45 хвилин), планом роботи та складом учнів (класом). Незважаючи на широке визнання в світі та тривалість існування (понад три століття), класно - урочна система має багато недоліків. Найістотнішими з них є. Орієнтованість на середнього учня; часто висока складність навчання для слабких учнів як за рахунок темпу, так і змісту навчання; неможливість повної реалізації в навчальному процесі індивідуальних особливостей учнів. Тому у xx столітті до уроку долучились такі форми, як консультації, заліки, семінари, практичні заняття тощо. До того ж сьогодення ставить перед нами свої вимоги – і ми змушені шукати нові форми роботи, вдаватись до інновацій. Отже, під педагогічною інновацією розуміють якісну зміну педагогічної системи, спрямовану на вдосконалення існуючої педагогічної практики. Педагогічні інновації – це результат творчого пошуку оригінальних нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Прямим продуктом творчого пошуку можуть бути нові навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми та методи виховання, нестандартні підходи в управлінні. Саме інноваційні процеси є механізмом інтенсивного розвитку школи і педагогіки. інноваційні процеси зумовлюються рядом суперечностей, що відрізняються джерелом, предметним походженням, складністю. Основна суперечність розвитку системи освіти – невідповідність старих методів навчання, виховання і розвитку учнів новим умовам життя. Неоднозначний розвиток науково - технічного прогресу, нових форм господарювання, соціальні та екологічні стреси викликають необхідність оновлення змісту, форм, методів і умов освіти. Соціальне замовлення сучасного етапу розбудови нашої держави – це особистість, здатна творчо засвоювати знання. Це, у свою чергу, вимагає нових методів навчання, нестандартних форм виховання, індивідуального підходу до особистості, тобто більших витрат часу порівняно із традиційними, усталеними у нашій школі. Ця суперечність також спонукає до пошуків інновацій. Дослідники проблем педагогічної інноватики (о. ) намагаються співвіднести поняття нового у педагогіці з такими характеристиками, як корисне, прогресивне, позитивне, сучасне, передове.
Розпочавши роботу у порівняно великій школі (якщо порівнювати із невеликими закладами, де було по 5 - 15 учнів у класі), я зіштовхнулась із такою проблемою. Під час проведення якихось більш - менш масштабних заходів більшість учнів залишалась осторонь і мала бути пасивним спостерігачем усього дійства (а з часом це дітям досить швидко набридало – і вони починали бешкетувати). Тому я почала вести активні пошуки таких форм роботи, за яких можна було б охопити максимальну кількість дітей. Так співпало, що я зі своїм класом відправились на екскурсію до природничого музею. Там нам запропонували екскурсію - квест. На той момент мене дещо бентежило кілька моментів. Один поверх музею і початок 8 класу.
Але все виявилось неймовірно захопливим. Ведучий швидко і невимушено поділив усіх на кілька груп, озвучив завдання – і діти відправились на пошуки. Уявіть собі, десь 5 груп дітей носились по всьому поверху.
Рахували, видивлялись, шукали, він встигав до кожної групи і направляв - підказував. Потім була невелика інтерактивна екскурсія з бланками - питаннями, які треба було заповнити. Дві години пролетіли як одна мить. Дві години на одному поверсі у відділі рослин. Коли вийшли звідти, діти вже нічого не хотіли… але ця поїздка була показовою. Виявляється можна залучити абсолютно всіх. Що я і пробую вже кілька років найактивніше під час проведення предметних тижнів, хоча деякі елементи використовую і в іншій роботі. На думку багатьох учених (биховський я. В берні додж, том марч та інші), під час застосування квестів учні проходять повний цикл мотивації від уваги до задоволення, знайомляться з автентичним матеріалом, який дозволяє учням досліджувати, обговорювати й усвідомлено будувати нові концепції і відносини в контексті проблем реального світу, створюючи проекти, що мають практичну значимість. Одні вважають, що технологія включає в себе методику, інші — навпаки, визначають методику, як більш широке поняття, треті вважають, що ці поняття дуже наближенні один до одного. Оскільки заглиблення в особливості визначення цих понять не є нашою метою, ми зосередимось саме на квестах, особливостях їх складання та проведення. Чому ж квест – та форма занять, яка є надзвичайно цікавою для учнів. Квест повністю відповідає інтересам та запитам школярів – тут є імітація комп’ютерних ігор, соціальних мереж. Хоча він є мало дослідженим, але добре зарекомендував себе на практиці. Квест — пригодницька гра (синоніми. Quest — пошуки), adventure (англ. — пригода)), аматорське спортивно - інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями. із сучасних літературних творів, прикладом квесту, можна назвати роман - епопею англійського письменника дж. її досягнення стає можливим тільки в результаті подолання різних перешкод шляхом розв’язання завдань, пошуку і використання предметів, взаємодії з іншими персонажами. Отже, квест – тривалий, цілеспрямований пошук, пов’язаний із пригодами та розслідуванням. Це цікаве випробування, яке поєднує спортивне орієнтування та розв’язування інтелектуальних завдань, сприяє розвитку уваги, пам’яті, винахідливості, ерудиції, логічного мислення, швидкості реакції, командного духу тощо. Гра одночасно є розважальною і пізнавальною, динамічною та альтернативною. У процесі підготовки до змагання також формується позитивне ставлення до предмета. Квест має величезний потенціал. Тренуються й розвиваються навички інформаційної діяльності, розвиваються читацькі компетенції, формується стійка мотивація навчальної діяльності, розвиваються комунікативні уміння учнів, реалізуються міжпредметні зв’язки. Гравцям потрібно виконати певні завдання на кількох станціях. Лише за умови правильної відповіді, можна отримати назву наступної станції, перепустку на неї, напрямок подальшого руху, інструкцію тощо. У ході гри на учасників можуть чекати несподівані перешкоди або бонуси за правильність відповідей чи швидкість. – квест - урок; це урок, на якому учням пропонується у формі квесту, тобто пошукової (часто пригодницької) гри виконати низку різноманітних логічних дій, спрямованих на отримання кінцевого результату.
У 1995 році в сан - дієго берні доджем і томом марчем була розроблена концепція веб - квестів, тобто квестів із використанням інформаційно - комунікаційних технологій і мережі інтернет. Марча визначено, що квести призначені для розвитку в учнів і вчителів уміння аналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію. А також скеровувати інформацію. – селфіквест; пошук потрібних місць відповідно до маршрутного листа учасника або команди, зробити біля визначеного об’єкту селфі та відправити його на сторінку у соціальну мережу.
– інтерактивна екскурсія – це організація екскурсійного процесу таким чином, що практично всі його учасники стають залученими до процесу пізнання, мають можливість розуміти та рефлексувати з приводу того, яку інформацію вони отримують. Упровадження інтерактивних методів передбачає самостійне сприйняття інформації клієнтами, орієнтуючись на їх життєвий досвід, а також на їх активну взаємодію між собою та експозицією. – квест як проект – використання квесту як проектного методу дозволяє реалізувати особистісно - діяльнісний (в. Амонашвілі) і особистісно - орієнтований підходи до освіти особистості (і. Ці підходи базуються на застосуванні знань і вмінь, отриманих під час вивчення різних дисциплін на різних етапах навчання, інтегрувати їх у процесі роботи над проектом. – персональний квест переважно присвячують видатній особистості та пов’язаним з її життям та творчою діяльністю місяцям. Такі квести, зазвичай, присвячено визначним ювілеям чи важливим датам та мають на меті викликати інтерес до життя та творчої спадщини видатної особистості. – сіті - квест – розважальна гра на місцевості з елементами міського орієнтування, під час якої учасники вирішують неординарні інтелектуальні завдання, досліджують історичне минуле, національно - культурні особливості, архітектуру, пам’ятки міста, села, країни. У цій грі головною метою є пошук виходу з кімнати або відразу декількох виходів. На виконання цього завдання передбачають певний час. Вибратися гравцям допоможуть випадкові предмети, відповіді на загадки, вирішення завдань, розгадування головоломок. Зазвичай такого роду ігри відрізняються підвищеним детективним, пригодницьким сюжетом. – екшн - квест передбачає не лише вирішення завдання, загадок, головоломок, швидке прийняття рішення, а й фізичні вправи (спортивні). Це гра, побудована у вигляді театральної дії за участю гравців. Вона передбачає наявність ігрового приміщення, завдань, декорацій, участь професійних акторів, які можуть або допомогти вибратися, або навпаки – зашкодити. – хоррор (жахи) квест – це найоригінальніша і найяскравіша квест - гра. Під час її проведення учасники отримають гострі відчуття і адреналін, тобто, справжній фільм жахів гравцям гарантовано. Будь - яка дія може вплинути на результат гри. У ній можна зустріти все.
Віртуальні світи, напад монстрів або інші жахливі елементи сюжету.
Ця гра відрізняється від інших, оскільки гравцям зав’яжуть очі, і тому вони будуть покладатися тільки на свої органи чуття (слух, нюх і дотик). Завдяки уяві діти перенесуться в абсолютно різні світи або, навіть, планети. Допомагати їм протягом гри будуть спеціально навчені люди, які допоможуть зорієнтуватися в просторі. Веб - квести, qr - квести, медіа - квести, квести на природі, комп’ютерні ігри і комбіновані; за режимом проведення. Квести у реальному і віртуальному режимах, а також комбіновані; за змістом. Предметні та інтегровані; за терміном реалізації. Довгострокові і короткострокові; за кількістю учасників. індивідуальні та групові; за способом проходження. Лінійний, нелінійний; за метою. інформаційний, дослідницький, творчий, волонтерський, рольовий. Визначення навчальних потреб учнів. Окреслення теми, мети, типу квесту.
Вибір сюжету і визначення кола завдань. Визначення термінів реалізації та тривалості квесту.
Розробка і створення додаткових необхідних документів (пам’ятки, рекомендації тощо). Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів. Ознайомлення учнів із сюжетом, основними питаннями, організаційними моментами. Об’єднання учнів у групи (за необхідності) і розподіл завдань. Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для проведення квесту.
Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання. Ознайомлення з правилами квесту.
Супровід проходження учнями квесту.
Перевірка й оцінювання проміжних етапів. Оцінювання діяльності учнів відповідно до розроблених критеріїв. Представлення результатів діяльності учнів. Формулювання висновків та рефлексія. Нагородження переможців. Нетрадиційні, оригінальні завдання та цікавий сценарій гарантують успіх заходу.
У квесті зазвичай усі завдання поєднані спільною темою (творчість одного письменника, сюжет одного твору, схожі за жанром твори). Мова та література можуть запропонувати широке коло ідей. Завдання варто підготувати різнопланові. інтелектуальні (знання тексту, розгадування ребусів, кросвордів, головоломок, розшифровування закодованих текстів); орієнтувальні (пошук маршруту за підказками, по карті, пошук підказок, завдань, винагород, ключів); технічні (складання конструктора, пазлів); спортивні (вправи на влучність, спритність); творчі (ілюстрування, малювання, трансформація тексту); комбіновані. Під час їх виконання можна запропонувати підказки. Додаткові запитання, загадки, малюнки, схеми, предмети - відповіді, рядки на сторінках книжок, аудіо - та відео - підказки. Впровадження квестів – це творчість та креативність; уміння працювати та відпочивати в команді; партнерство; позитивні емоції та настрої; підвищення успішності учнів; усвідомлення спільної мети та інтересів; посилення атмосфери довіри; розвиток компетентностей. Квест допомагає у цій нелегкій справі, створюючи альтернативу комп’ютерній грі й заохочуючи водночас дітей до читання та спілкування. Веб - квест на уроках українсь - кої мови та літератури як засіб активізації навчальної діяльності учнів. – № 11 - 12 (листопад - грудень) 2017. Використання web - квестів у навчально - виховному про - цесі. Сучасні педагогічні технології. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті. – рівне, редакційно - видавничий центр “тетіс” міжнародного університету “регі”, 2003. Прізвище, ім’я по батькові. Кузьмич людмила володимирівна чинне місце роботи, посада. 26 років особливі досягнення. Почесна грамота управління освіти, молоді та спорту старокостянтинівської райдержадміністрації (2000р 2008р 2013р 2014р 2017р 2018р. ) диплом іі ступеня хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (2006р 2007р 2008р. ) диплом і ступеня хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (2007р 2008р 2009р 2010р 2014р 2019р 2020р. (2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018); 2 м. (2011, 2012, 2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019); 3 м. (2014, 2017, 2018, 2019); обласний етап - 3 м. (2011, 2012, 2018) всеукраїнський конкурс учнівської творчості, номінація «література. (2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019); 2 м. (2011, 2012, 2013, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019); 3 м. (2011, 2013, 2019) міжнародного мовно - літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені тараса шевченка. (2011, 2012, 2013, 2014, 2017, 2018, 2019, 2020); 2 м. (2011, 2012, 2013); обласний етап - 3 м. (2011, 2013) всеукраїнський конкурс - захист науково - дослідницьких робіт ман. (2012, 2013, 2017, 2019); обласний етап - 2м. Додаткова інформація. Люблю життя, люблю все те, що мене оточує. Людей, тварин, рослин, але найбільше люблю дітей. Саме їм віддаю всі знання, всю любов до останньої краплини, і вірю в те, що діти зможуть змінити майбутнє на краще.
інтерактивне навчання - це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв язання навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів. Прогнозований результат. Підготовка особистості до реального життя; формування громадянської позиції; перехід від особистості учня до особистості, яка самореалізується; стимуляція потреб учня в реалізації свого потенціалу; орієнтація навчання не тільки на засвоєння знань, але й на розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання; формування ключових компетенцій (соціальних, полікультурних, інформаційних, комунікаційних); розвиток ініціативності та самостійності учнів. Сприяння самостійності, розвитку творчих здібностей учнів, зміна технології надання освітніх послуг, зацікавлення предметом. Підготовка особистості до реального життя; підвищення ефективності самостійної роботи; доступ до нетрадиційних джерел інформації; обробка, передача, отримання та зберігання інформації; полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу; збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень. ); електронний посібник «українська література. 10 клас); комп ютерний тест. Українська література. 10 клас репозитарій електронних ресурсів. 11 клас дидактичні онлайн - ігри. 6 клас електронний тренажер. Просмотр содержимого документа «педагогічна рада з теми. Турська наталія миколаївна, заступник директора з нвр білоцерківської спеціалізованої школи і –ііі ступенів № 1 з поглибленим вивченням слов’янських мов білоцерківської міської ради київської області. Наявність проблеми й мети, яку має реалізувати педагогічний колектив. Наша мета й прогнозований результат. Розробка інноваційної діяльності школи в системі формування компетентної особистості. Стратегічних ресурсів людського капіталу та знань, що визначають загальний рівень розвитку суспільства. Освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі, має велику цінність. Одним із завдань, які вирішує сучасна школа, є формування духовно, інтелектуально, психологічно підготовленого до самостійного життя випускника. Сьогодення диктує, що суспільству потрібна професійно - компетентна молодь, яка вміє швидко адаптуватися в нестабільних умовах, здатна до ризику, самостійного вибору сфер діяльності, поведінки, орієнтованої на успіх, саморегуляцію. Життєвий успіх особистості – це результат стратегії й тактики, він твориться на основі системи цінностей, мотиваційної сфери та сформованого ідеалу свого майбутнього. Тому сьогодні головне завдання школи – не вчити, а навчати вчитися, підготувати учня до неперервного навчання. Тому мають змінитися функції учня і функції учителя. Перший повинен буде разом із засвоєнням відповідних знань розвивати в собі здатність, навички, уміння самостійно їх шукати, тобто оволодівати науковим методом пізнання. Другий же відповідно – допомогти першому навчитися вчитись. Учитель – головна постать у школі. Педагог – представник однієї із найбільш соціально значущих людських професій, робота якого орієнтована на розвиток і формування людини. Проблема особистості педагога як суб’єкта педагогічної діяльності, компетентного та здатного до саморозвитку, відображена в сучасних працях науковців. Розвитку професійно - педагогічної компетентності присвячені дослідження таких українських науковців, як. Сучасні вимоги до педагога на перше місце ставлять систематичну самостійну роботу з розвитку професійної компетентності, поглиблення його теоретичних знань і практичних умінь. Водночас актуальною є і проблема підпорядкування індивідуальних творчих інтересів загальній творчій проблемі, над якою працює колектив. Тому одним із головних завдань своєї діяльності адміністрація вважає розвиток професійних компетентностей учителя. Нині педагогічна наука пропонує нам величезну кількість технологій, програм, методів, спрямованих на навчання учнів. Педагогічні працівники мають стати основною рушійною силою відродження та створення якісної нової національної системи освіти, реалізації компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу, впровадження інноваційної освітньої діяльності. Освітні (педагогічні) інновації – це результат пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Продуктом творчого пошуку можуть бути нові навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми і методи виховання, нестандартні підходи в управлінні. Творчий пошук також суттєво впливає й на особистість учня. Вони працюють активніше, у них пробуджується бажання випробувати й власні можливості в інноваційній діяльності. Освітніми інноваціями є вперше створені, вдосконалені або застосовані освітні, дидактичні, управлінські системи, їх компоненти, що суттєво поліпшують результати освітньої діяльності. Актуальність дослідження – проблеми оновлення гуманітарної освіти, здобуття учнями глибоких знань, пошук шляхів виховання творчої компетентної особистості xxi століття. Мета дослідження – орієнтація школи на можливості й потреби учнів, на виявлення і розвиток інтересів, нахилів і здібностей кожної дитини, забезпечення та впровадження інноваційних технологій, пошуково - дослідницької та проектної діяльності, удосконалення навчально - виховного процесу та змісту освіти. Результати дослідження – максимальне використання ресурсів виховного середовища, створення оптимальних умов для повноцінної життєдіяльності учнів протягом перебування їх у школі (харчування, заняття мистецтвом, спортом, організація пізнавально - розвиваючої діяльності в гуртках. Матеріально - технічне забезпечення. Комп’ютерний кабінет; бібліотека, обладнана комп’ютерною технікою; навчальні кабінети; кабінети - лабораторії хімії, фізики; кабінети іноземних мов (англійська, н); кабінет музики; спортивний зал; спортивні майданчики; їдальня; медичний кабінет; кабінет соціально - психологічної служби. Сьогодні нереально дати знання дитині на весь вік, навчити її на все життя, забезпечивши при цьому її активну, професійну та життєву позицію. Тому перед будь - яким сучасним навчальним закладом стоять завдання. Природно, що, бажаючи досягти окреслених завдань швидко й без помилок, організатори та учасники навчально - виховного процесу обирають найефективніші способи. Системне впровадження передового педагогічного досвіду, використання інноваційних технологій навчання. Поєднання та впровадження інноваційних форм та методів роботи в навчально - виховний процес спрямовані на розвиток здатності орієнтуватися в нових умовах, адаптуватися до них. У освітньому процесі такий підхід найактуальніший. Вчителю відведено провідну роль у втіленні інновацій. Дитина психологічно краще готується до сприйняття невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє вихованню її як особистості, таких моральних рис, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість. Одним із важливих напрямків діяльності школи є робота з обдарованими дітьми. Створення умов для розкриття їхніх природних здібностей, виховання творчої особистості. Завдання колективу – надати учневі змогу розвинути свій інтелект у самостійній, творчій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей та нахилів. Головне правило участі у нту - це його особистий інтерес та захоплення, які допомагають відчути свою значущість, належність до науки, ознайомитись з методами наукової та творчої роботи, розвивають пізнавальний інтерес. Робота нту сприяє виявленню й розвитку юних талантів. Щорічно ми проводимо олімпіади з базових дисциплін по школі, потім на рівні міста, області й усієї країни. Окрім зазначених олімпіад необхідно приймати участь у інтернет - олімпіадах, чемпіонатах з ігрових і навчальних програм. інтелектуальні конкурси й турніри – є невід’ємною частиною роботи з обдарованими дітьми в школі. Отже, учні можуть проявити себе в найрізноманітніших напрямках. Робота в телекомунікаційних проектах – це один із найцікавіших та найпріоритетніших напрямків роботи в закладі. Адже це засіб і можливість виявлення й демонстрації своїх поглядів, уподобань, власної творчості. Робота залучає не лише учнівський, а й педагогічний колектив. Учитель повинен мати такі основні риси. Доброта та чуйність, уміння чітко та просто пояснювати новий матеріал, розуміти й підтримувати у будь яких ситуаціях. Формування в учнів соціальної поведінки, яка характеризується рефлексією особистості на соціум, що продовжує їхню взаємозумовленість; перелічені пріоритетні характеристики є стратегічними орієнтирами, що визначають зміст і спрямованість навчально - виховного процесу на забезпечення виконання соціального замовлення на якісну освіту.
Сучасний учитель має не просто викладати навчальний матеріал уроку, а зробити все, щоб розкрити здібності й таланти учня, виявити й закріпити найкращі людські риси. А для цього вже потрібен педагогічний талант та педагогічна творчість. інтерес стимулює волю й увагу, зацікавлені учні легше й міцніше запам’ятовують. Повернути учням інтерес до шкільних предметів, посилити бажання навчатися мають інтерактивні технології навчання. Адже зміст інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів. Це взаємонавчання, де вчитель та учні є рівноцінними суб’єктами навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співпраці, взаємодії. Підчас такого навчання діти вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати зваженні рішення. Використання нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого - педагогічної мети навчання і виховання. Хочеться проводити якомога більше уроків із використанням комп’ютерних технологій. Застосування на уроках інтерактивних методів навчання в поєднанні з іншими формами навчальної діяльності не лише допомагає краще засвоїти матеріал, а й загалом підвищує інтерес школярів до навчання, що і є одним з основних завдань сучасної освіти. Ми живемо в трансформаційному суспільстві, темпи реформування якого залежать не тільки від спроможності владних структур розробити й реалізувати оптимальну стратегію розбудови держави європейського типу, ай від спроможності населення знайти себе, реалізувати свій потенціал за умов демократизації суспільства, ринкових відносин, соціальної та ідеологічної толерантності, конкуренції в реалізації індивідуальних стратегій життєвого успіху.
Сподівання успіху живе в кожній дитині. Школа має стати найважливішим чинником формування нових, сучасних, життєвих установок особистості. Це завдання під силу лише тим учителям, які здатні не тільки завантажувати пам ять учнів, а й формувати їхні компетентності. Навчальний процес орієнтований на розвиток самостійності й відповідальності учня за результати своєї діяльності (для цього необхідно збільшити частку самостійних робіт творчого, пошукового, дослідницького й експериментального характеру). Застосовують технологію викладання, в основі яких лежать самостійність і відповідальність учителя за результати своїх учнів (проектна методика, реферативний підхід, рефлексія, дослідження, проблемний метод, інтеграція). Метою школи є створення системи максимально сприятливих умов для інтелектуального, духовного, морально - етичного, естетичного, фізичного розвитку випускників на різних етапах становлення особистості. Необхідно розвивати в учнів критичне мислення, творчій потенціал європейського рівня, багатий словниковий запас, який ґрунтується на глибокому розумінні гуманітарних знань, уміння самостійно приймати рішення та розв’язувати різноманітні проблеми, а також формувати активну громадянську позицію, тому що саме вона підсилює позицію громадянина в суспільстві і сприяє прогресу та вдосконаленню особи. Навчальний заклад зобов’язаний не лише давати ґрунтовні знання для оволодіння майбутньою професією, а й гартувати волю випускника, виховувати в нього високі моральні якості, прагнення до самоосвіти й пошуку.
Освітньої парадигми, актуалізації змісту, технологій становлення особистості учня, як суб’єкта і проектувальника життя, створення проектно - життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне змінити на краще своє життя й життя своєї країни. Школа має захистити й підтримати дитину, виробити в неї життєздатність, озброїти механізмами і технологіями розробки життєвих стратегій та проектів. Місія школи спрямована на оволодіння кожною молодою людиною ключовими компетенціями, як важливим результатом якості навчально - виховного процесу.
Навчання і виховання лише тоді мають реальну силу, коли вони ґрунтуються на вірі в дитину.
Кожна дитина приходить до школи зі своїми інтересами, поглядами, проблемами, індивідуальними здібностями. і тільки від учителя та педколективу залежить, чи зможуть вони максимально розкрити потенційні можливості дитини, стимулювати її до особистісно - розвивальної творчості. А в основу своєї роботи вчитель має покласти любов і повагу до дитини, опору на її сили, внутрішній потенціал. Справжній вчитель не той, хто розкриває учневі таємниці буття вказуючи йому прямий шлях до храму науки, а той хто своєю мудрістю запалює сонце над головою дитини, викрешуючи іскру допитливості, спонукаючи самостійно відшукати ключ до знань. Творчий учитель мусить пам’ятати, що навчально - виховні технології мають відповідати викликам часу, орієнтуватися на прогресивні педагогічні досягнення, ідеї, культурні проблеми людства, нації, формувати в дітей основи моральності, духовної культури; сприяти реалізації парадигми сучасного навчання й виховання, творчій самореалізації всіх учасників навчально - виховного процесу.
Систематично працювати над підвищенням рівня викладання предметі, вдосконалювати свою професійну майстерність, проваджувати освітні інновації, сучасні інформаційні технології з метою розвитку в учнів ключових компетентностей; 1. Посилити роботу з обдарованими дітьми, залучати їх до участі в предметних олімпіадах, різноманітних конкурсах та проектах, що створюють умови для самопізнання й самореалізації гімназистів; 2. На підсумкових засіданнях проаналізувати вплив викладання конкретних навчальних предметів на формування ключових компетентностей; 2. Впроваджувати практику роботи спецкурсів, курси за вибором, факультативи які задовольняли б цікавість і потреби учнів різних вікових категорій, сприяли б здійсненню до профільної підготовки учнів та профорієнтації серед них; 2. Презентувати педагогічні досягнення на сторінках фахових журналів, залучатися до педярмарок, виставок з метою представлення своїх методичних знахідок. Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь - яких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі. Ворд, ексель, павер понт(рр t), паблішер… тепер зявляються нові вимоги перед вчителем - створити свою сторінку на заповікі, створити блог, сайт, кожен вчитель повинен мати своє портфоліо. У деяких виникає питання. Що ж це таке - портфоліо та для чого воно потрібне.
Портфоліо необхідне для проведення всестороннього систематичного аналізу вчителем своєї педагогічної діяльності. Вчитель в своєму портфоліо відстежує ефективність власного викладання, проводячи самооцінку своєї педагогічної діяльності. У нас в гімназії кожен вчитель має своє порт фоліо, яке систематично поповнює. Яку ж інформацію воно містить. Перейдемо безпосередньо до практичної частини (демонстрація портфоліо). Наші вчителі створили такий блог. Хочеться сказати, що ця робота дуже копітка, бо потребує багато часу.
Наш блог складається із таких сторінок. (словник іноземних слів) загальна середня освіта є основним пріоритетним направленням в освітній політиці країни, а педагог — один з тих, хто втілює її в життя. Проблема становлення і розвитку професіоналізму є загально - державною проблемою, вирішенню якої відводиться пріоритетне направлення. Не випадково основною метою освіти стає не проста сукупність знань, умінь і навиків, а заснована на них особиста, соціальна і професійна компетентність — уміння самостійно добувати, аналізувати і ефективно використовувати інформацію, уміння раціонально й ефективно жити і працювати на світі, що швидко змінюється. Вчитель є головною дійовою особою будь - яких шкільних перетворень, які вимагають від нього переорієнтації його діяльності на нові педагогічні цінності, що, у свою чергу висвічує одну з основних проблем в роботі по підвищенню профмайстерності педагогів — формування дослідницької культури. Сьогодні вчитель поставлений в такі умови, коли опанування дослідницьких навиків виступає обов язковою умовою його формування як педагогічного суб єкта згідно новій парадигмі і методології освіти. Лише з таким педагогом можна говорити про якісну освіту, оскільки якість освіти— це показник розвитку суспільства, національної культури, національної самосвідомості. Кожним педагогом в рамках спільної методичної теми ведеться власне дослідження за індивідуальною темою. Результати цієї роботи узагальнюються на засіданнях гімназичних і районних методичних об єднань, публікуються статті в збірках і педагогічних виданнях. Коли ми говоримо про педагогічні технології, часто виникає образ технократичного феномену.
Роль нових технологій швидше слід розглядати як необхідну умову інтелектуального, творчого і етичного розвитку.
Згідно сучасних словників, портфоліо — це повна збірка власних досягнень, своєрідне досьє. Портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті вчителем у всіляких видах діяльності. Навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій. Вимоги до оформлення портфоліо і принцип роботи 1. Системність і регулятивність самомоніторингу.
• обґрунтування вживання тим, хто атестується в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки освітніх результатів; • використання інформаційно - комунікативних технологій в навчальному процесі, технологій навчання дітей з проблемами розвитку і т • сценарії позакласних заходів, фотографії і відеокасети із записом проведених заходів (виставки, наочні екскурсії, квк, брейн - ринги і т. ); • наявність комп ютера та комп ютерних засобів навчання (програми віртуального експерименту, контролю знань, мультимедійні підручники і т. Структура портфоліо може бути всілякою. Він може бути представлений у вигляді окремого листа читачеві, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок, пояснювальної записки і так далі. У документах збираються матеріали, що регламентують роботу педагога (положення про єдиний орфографічний режим, ведення і перевірку зошитів, норми оцінки та ін. Відгуки включають характеристики відношення педагога до різних видів діяльності, представлені адміністрацією, колегами, батьками, а також самоаналіз діяльності педагога. Відгук про творчу роботу, виступ на нпк, педагогічних читаннях, педрадах та ін рецензія на статтю, методичний бюлетень про проведені відкриті уроки, висновок про якість виконаної роботи (творчої, дослідницької), резюме, підготовлене педагогом, з оцінкою власних професійних досягнень. Важливо, щоб вчитель проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих результатів ^ орієнтовний перелік документів для включення в портфоліо. Авторська програма вивчення предмету або теми (з додатками). Форму його вибирає сам автор. Строгих правил ведення портфоліо немає. Це індивідуальна творчість. ^ цілі ведення портфоліо вчителем. Це особистий план реалізації свого професійного потенціалу і поліпшення викладацької діяльності. У портфоліо вчитель відстежує хід і результати учбового процесу.
Весь об єм значущої інформації, який знаходиться в портфоліо, необхідний для пошуку відповідей на власні питання. Спроба відповісти на ці питання неминуче примушує поглянути на свою роботу критично. А сам процес пошуку відповіді на власні питання сприяє професійному зростанню педагога. Важливо періодично поповнювати портфоліо відповідними документами і відстежувати результати роботи відповідно до поставлених цілей; література. інформатизація середньої освіти.
Коментарі
Дописати коментар